Spirální M51: Rentgenové záření z Vírové galaxie odhaluje jasná centra

11.06.2014 - Redakce

Co se stane, když se podíváme na celou galaxii v rentgenovém záření? Přesně to udělala vesmírná observatoř Chandra, když si prohlédla galaxii M51, známou též jako Vírová galaxie. Na obrázku vidíte stovky hvězd, které vyzařují v rentgenovém spektru. Takto bychom ale galaxii v rentgenovém záření neviděli, obrázek vznikl spojením dat z Chandry a Hubblea (viditelné záření), takže vynikne jak tvar galaxie, tak rentgenové zdroje.

Počet rentgenových zdrojů jako neutronové hvězdy nebo černých děr v binárních systémech je v galaxii M51 neobvykle vysoký v porovnání s běžnou spirální nebo eliptickou galaxií. To napovídá, že se ve Vírové galaxii rodí velké množství nových hvězd. Jasná centra obou galaxií NGC 5194 a NGC 5195 (vpravo a vlevo) rovněž ukazují na velmi vysokou aktivitu.

Na obrázku v nepravých barvách je rentgenové záření zobrazeno fialovou barvou, kdy rozptýlené rentgenové záření ukazuje na plyn zahřátý na miliony stupňů zářením z výbuchů supernov.