Spitzerova nádhera: Galaxie Prsten v souhvězdí Eridanu

23.10.2014 - Martin Reichman

Nový snímek Spitzerova vesmírného dalekohledu zobrazuje galaxii NGC 1921 (galaxie Prsten). Červený vnější kruh je tvořený množstvím mladých hvězd vyzařujících infračervené světlo s vlnovou délkou 8 µm. Modrá centrální část naopak obsahuje hvězdy starší, které září světlem na kratších vlnových délkách 3,4–4,5 µm. Galaxie Prsten je stará přibližně 12 miliard let a od Země ji dělí 33 milionů světelných let. Nachází se v souhvězdí Eridanu na jižní obloze.

Snímek názorným způsobem zobrazuje zákonitosti galaxií a vznik jejich hvězd. Dokud jsou galaxie mladé a bohaté, tvoří se v nich nové hvězdy především v jejich centrálních částech, po spotřebování většiny paliva se ale aktivita galaxie pomalu přesouvá k okrajům.

spitzer.caltech.edu