Spitzerův vesmírný dalekohled: Svět v infračerveném světle

12.03.2014

Na heliocentrické dráze -<p>Kosmická observatoř Spitzer obíhá kolem Slunce po podobné dráze jako Země</p>
Na heliocentrické dráze -

Kosmická observatoř Spitzer obíhá kolem Slunce po podobné dráze jako Země

Družice Spitzer je vybavena dalekohledem o průměru hlavního zrcadla 85 cm, přičemž celkové pořizovací náklady dosáhly asi 1,2 miliardy dolarů. Chlazení dalekohledu na teplotu menší než 5,5 K zajišťovalo 360 litrů kapalného helia (zásoby chladicího média byly vyčerpány 15. 5. 2009). V omezeném režimu funguje družice i nadále.

Jejím úkolem bylo pátrat v oboru infračerveného záření po hnědých trpaslících, studovat cirkumstelární disky u blízkých hvězd, zkoumat vznikající hvězdy, galaxie, mezihvězdné prostředí, tělesa Sluneční soustavy, hvězdokupy a mlhoviny. Výsledky pozorování přispěly k lepšímu pochopení vzniku a vývoje vesmíru. Družice sledovala především objekty o velmi nízké teplotě. Pomocí této kosmické observatoře se rovněž podařilo změřit průměr několika exoplanet.

Po startu 25. srpna 2003 se družice vzdalovala od Země a následně byla „zakotvena“ v poloze, v níž následuje naši planetu při jejím oběhu kolem Slunce po podobné dráze.

Spitzer Space Telescope