Spitzerův vesmírný teleskop: První dalekohled, který uviděl exoplanety

17.03.2014 - Petr Broža

Spitzerův dalekohled, který pracuje ve vesmíru už od roku 2003, žije tak trochu ve stínu Hubblea. Přitom mu nelze upřít mnohé úspěchy, díky nimž se prohlubuje naše poznání vesmíru

Tak trochu ve stínu Hubbleova dalekohledu jsou další vesmírné teleskopy, které lidé poslali do vesmíru, aby zkoumaly planety, asteroidy, hvězdy i vzdálené galaxie. Jedním z nich je Spitzerův dalekohled, který v srpnu 2013 oslavil své desáté výročí.

Odstartoval 25. 8. 2003 na raketě Delta II a jeho primární mise skončila v roce 2009 po vyčerpání chladicího média. V současné době Spitzer sice funguje, ale jen částečně – hovoří se o tzv. teplé misi, kdy sonda nemá dostatečně nízkou teplotu, aby mohly pracovat všechny její přístroje.

Studená a teplá mise

V rámci primární mise byl Spitzerův teleskop určen pro sledování vesmíru v infračerveném světle. Jeho úkolem bylo pátrat v oboru IR záření po hnědých trpaslících, studovat cirkumstelární disky u blízkých hvězd, zkoumat vznikající hvězdy, galaxie, mezihvězdné prostředí, tělesa Sluneční soustavy, hvězdokupy a mlhoviny. Družice sledovala především objekty o velmi nízké teplotě.

Jeden z největších úspěchů, jaký Spitzer zaznamenal, představovalo zachycení záření z exoplanet HD 209458 b a TrES-1. Jde o planety velikosti Jupitera, které jsou velmi horké – obíhají totiž jen ve vzdálenosti 0,05 AU od mateřské hvězdy. Navíc byla tato tělesa poprvé pozorována přímo. Všechny do té doby uskutečněné objevy se odehrály pouze na základě nepřímého sledování a výpočtů.

V sekundární, teplé misi (teplota sondy vzrostla zhruba z 5 na 35 K) se Spitzer zaměřuje především na vyhledání vhodného blízkozemního asteroidu, který bychom mohli zachytit a odtáhnout na oběžnou dráhu Země, kde by byl podrobně prozkoumán.

Další na cestě