Vědecký spor o mamuty: Mohl je vyhubit člověk?

03.07.2013 - Zuzana Teličková

Nastala v době kamenné apokalypsa nebo ne? Část vědecké obce se domnívá, že ano, protože před 13 tisíci lety narazila do Země kometa, která zničila veškerou megafaunu a vyhubila lidi na severoamerickém kontinentě

Jednoduše se tak dá vysvětlit, proč vyhynuli mamuti, mastodonti a lidé z kultury Clovis. Této teorii však oponuje názor, že dopad komety byl příliš malý na to, aby způsobil tak velké škody. Podle Johna Williamse z University of Wisconsin-Madison se před 13 tisíci lety nestalo nic zvláštního, protože velcí savci se v době údajné srážky s kometou vyskytovali již jen vzácně. Dokládá to průzkum jezerních usazenin v amerických státech Indiana a New York, které vykazují pokles množství spórů houby zvané výkalenka (Sporormiella) v období před 14 800 až 13 700 lety, tedy asi 800 let před dopadem vesmírného tělesa na Zemi.

TIP: Pohádka o lovcích mamutů: Štorchova kniha je víc fantasy než historie

Spóry této houby byly vylučovány v trusu velkých býložravců a podle jejich množství v usazeninách se dá určit, jak si tehdejší vegetariánští obři vedli. Výsledky výzkumu poukazují na postupné ubývání těchto zvířat v průběhu jednoho tisíciletí a jednorázové vyhynutí v podstatě vylučují. Studie současně otvírá otázku, zda mamuty skutečně vyhubil člověk. Podle dostupných důkazů si totiž obyvatelé Severní Ameriky vyrobili první nástroje na lov velkých zvířat až o tisíc let později.