Spuštění Velkého hadronového srážeče je na dohled. Vědci se nemohou dočkat

18.02.2015 - Stanislav Mihulka

Vylepšený Velký hadronový srážeč v CERNu se brzy pustí do práce. Na řadě jsou tajemství teorie supersymetrie

Největší a nejúžasnější experiment světa, Velký hadronový srážeč (LHC) v evropském CERNu, se na počátku roku 2013 uložil ke dlouhé technické pauze. Během ní podstupuje nezbytné opravy a vylepšení, s jejichž pomocí by měl dosáhnout srážek o energii 13 TeV, tedy téměř dvojnásobku svého dosavadního výkonu. Komentátorům Univerzity v Cambridge připomněl obrovského hibernujícího robota, jemuž vědci a technici jako drobní ptáci nebo rybky odstraňují parazity. Konec oprav je už ale na dohled a mezi vědci je cítit vzrušení.

Velký hadronový srážeč se záhy po ohlášení dlouho očekávaného objevu Higgsova bosonu a potvrzení Standardního modelu částicové fyziky tak trochu vytratil z médií. Teď se vrací, aby opět pátral po odpovědích na zásadní otázky vesmíru. Během příštích pár měsíců bude vytuněný Velký hadronový srážeč spuštěn a odborníci očekávají, že by se s ním mohli dostat za hranice Standardního modelu.

Jedním z hlavních cílů Velkého hadronového srážeče bude potvrdit anebo odmítnout existenci supersymetrie. Teorie supersymetrie je úzce svázaná s teorií strun a tvrdí, že částice Standardního modelu mají své supersymetrické protějšky, ve fyzikální hantýrce nazývané superpartneři. K elektronům by měly existovat selektrony, ke kvarkům skvarky, k fotonům zase fotina, a tak dále. Pokud supersymetrické částice existují, tak by je vylepšený Velký hadronový urychlovač měl objevit.

University of Cambridge