Srážka galaxií Arp 299: NuSTAR odhaluje zrození monstra

09.01.2015 - Martin Reichman

V rozpínajícím se vesmíru jsou vzájemné kolize mezi galaxiemi poměrně běžné. Průběh srážky galaxie Arp 299 přesto vědce překvapil

Rentgenové observatoři NuSTAR se podařilo pořídit nový snímek dvojice kolidujících galaxií souhrnně označovaných jako Arp 299. Dvojjediná galaxie Arp 299, nacházející se v souhvězdí Velké medvědice, je považovaná za jednu z největších továren na supernovy. Astronomové jich v jejím centru napočítali hned osm. Nové pozorování ukazuje, jakým způsobem dochází k splynutí galaxií, odhaluje ale i chování supermasivních černých děr, nacházejících se v centru obou kolidujících galaxií.

NuSTAR odhalil, že zatímco černá díra v centru pravé galaxie aktivně vstřebává vesmírný plyn a produkuje vysoce energetické záření, supermasivní černá díra její kolegyně je v jakémsi spícím režimu. Splynutí obou galaxií a jejich centrálních černých děr by podle vědců mohlo vést ke zrodu opravdového supermasivního monstra.

jpl.nasa.gov