Staletí stará DNA prozradila původ koster otroků v Karibiku

10.03.2015 - Stanislav Mihulka

Vědci podle DNA ze zubů koster tlejících v tropech na ostrově Svatý Martin zjistili, že jejich majitelé pocházeli jednak ze severního Kamerunu a pak z Nigérie nebo Ghany

Před více než 300 lety zemřeli na ostrově Svatý Martin v tropickém Karibiku tři černí otroci. Jejich smrt nedoprovázely žádné historické záznamy a jejich jména i etnický původ zůstaly tajemstvím i v roce 2010, po náhodném objevu jejich kostí při výkopech poblíž Philipsburgu, hlavního města jižní, nizozemské části ostrova.

Odborníci ze Stanfordu a Kodaňské univerzity ale před časem vytáhli ze zubů koster útržky DNA. Nebylo to vůbec snadné, protože kosti otroků tlely ve velice nepříznivém tropickém prostředí, které se s fosilními zbytky vůbec nemazlí. Vědci ale nakonec uspěli a vůbec poprvé mohli určit etnický původ z tak staré a špatně zachovalé DNA. Jejich postup jistě zaujme řadu dalších vědeckých týmů zkoumajících podobné fosilní nálezy.

A jak to dopadlo? Podle detailních analýz získané DNA jeden z otroků velmi pravděpodobně pocházel z jednoho kmene Bantuů v severním Kamerunu. Druzí dva zase nejspíš pocházeli z kmene, kde se nemluví jazykem Bantu, v dnešní Nigérii anebo Ghaně. Genetické analýzy DNA otroků přispějí k pochopení obchodů s otroky přes Atlantik.

Stanford University Medical Center, PNAS