Stará jako vesmír sám: Vědci objevili nejstarší známou galaxii

08.09.2015 - Martin Reichman

Vědci z kalifornského institutu Caltech objevili nejstarší známou galaxii ve vesmíru. Její světlo k nám putovalo 13,2 miliardy let

Na galaxii, téměř stejně starou jako vesmír sám, na začátku tohoto roku upozornily týmy Hubbleova a Spitzerova vesmírného teleskopu. Do hry se poté vložili vědci z havajské Keckovy observatoře na Havaji a pomocí infračerveného spektrografu MOSFIRE (Multi-Object Spectrometer for Infra-Red Exploration) změřili, že světlo z galaxie s označením EGSY8p7 k nám putovalo 13,2 miliardy let. S velkou pravděpodobností tedy vznikla jen 600 milionů let po velkém třesku a je tak vůbec nejstarší doposud známou galaxií.

Dopplerův jev a Hubbleova konstanta

K výpočtu vzdálenosti vědci využili hodnot tzv. rudého posuvu. Ten v případě galaxie EGSY8p7 činí 8,68. Předešlý rekord (který si mimochodem připsal tým Keckovy observatoře) měl hodnotu 7,73. Rudý posuv je prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření na straně přijímače. Toto prodloužení je způsobené vzdalováním vysílače od přijímače - čím rychleji se vysílač od přijímače vzdaluje, tím je rudý posuv větší a naopak.

Kosmologický rudý posuv v astronomii poprvé pozoroval a v roce 1924 popsal americký astronom Edwin Hubble, při pozorování velmi vzdálených kosmických objektů. Později objevil, že rudý posuv je tím větší, čím větší je vzdálenost pozorovaného objektu. To nakonec vedlo k teorii o rozpínání vesmíru. Opakem rudého posuvu je modrý posuv.

caltech.edu