Start sondy Cassini

15 . 10 . 1997

Cassini byla americká planetární sonda, určená pro průzkum planety Saturn, jejích prstenců a systému jejích měsíců.

Sonda měla dvě samostatné části: mateřskou sondu Cassini (pojmenovanou po italském astronomovi Giovanni Domenico Cassinim) a atmosférickou sondu Huygens (pojmenovanou po holandském vědci Christiaanu Huygensovi).

Do Saturnovy sféry gravitačního vlivu vstoupila sonda 9. března 2004, v prosinci se od sondy Cassini oddělila sonda Huygens, která 14. ledna 2005 úspěšně přistála na měsíci Titan. Během jejího přistávání sloužila sonda Cassini jako retranslační stanice pro předávání vědeckých a technických dat ze sondy Huygens na Zemi.

TIP: Proč musela shořet sonda Cassini? Kvůli obavám NASA z kontaminace měsíců

Sonda Huygens během sestupu atmosférou a dvě hodiny po přistání shromáždila značné množství vědeckých poznatků o tomto tělese. Pravděpodobně na povrchu měsíce vydržela pracovat 4 hodiny, avšak Cassini, zprostředkovávající informace, se poté dostala do jeho zákrytu a přenos dat byl přerušen.