Stephanův kvintet: Galaktičtí tanečníci spojení slapovými silami

29.03.2014 - Redakce

Na tomto obrázku, který byl vytvořen sloučením dat z Hubbleova vesmírného teleskopu a dalekohledu Subaru na Havaji je vidět skupina galaxií s názvem Stephanův kvintet ze souhvězdí Pegase.

Tato pětice je seskupená kolem jednoho středu, ale jen čtyři z nich jsou k sobě vázany v jakémsi gravitačním tanci. Galaxie NGC 7319, 7318A, 7318B a 7317, které mají žlutý odstín, jsou vzdáleny 300 milionů světelných let a jejich smyčky a ohony jsou „poškozeny“ vlivem vzájemných slapových sil.

Modrá galaxie NGC 7320 se nachází výrazně blíže, jen 40 milionů světelných let daleko, a nemá s gravitačními tanečníky nic společného. Kousek od kvartetu je ale ještě pátá galaxie, NGC 7320C, která se nachází rovněž 300 miliónů světelných let daleko. Kdyby se dostala blíže ke čtyřem tanečníkům, stal by se z nich skutečný, nejen zdánlivý kvintet.

• Zdroj fotografií: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Legacy Archive, R. Gendler