Stojí za objevem neznámého záření temná hmota?

01.07.2014 - Martin Reichman

Rentgenové záření, které objevili vědci z astrofyzikálního ústavu Harvard-Smithsonianského centra pro astrofyziku může souviset s temnou hmotou

Záření o velmi specifické vlnové délce 3,56 keV se podařilo objevit překryvovým porovnáním záznamů z rentgenové observatoře Chandra a družice XMM-Newton. Za vznikem dosud neznámého záření může podle vědců stát rozpad hypotetického sterilního neutrina, které na rozdíl od známých neutrin nepodléhá tzv. slabé interakci. Potvrzení existence sterilního neutrina je přitom považováno za základní předpoklad k vysvětlení podstaty temné hmoty ve vesmíru.

Další podrobnosti výzkumu by mělo přinést porovnání stávajících záznamů s daty vysoce citlivého zobrazovacího rentgenového spektrometru japonské sondy Suzaku. Ještě více si vědci slibují od nové družice Astro-H, jejíž start je plánován na příští rok. Nová družice s citlivostí 0,3 až 600 keV se zaměří na tvrdé rentgenové záření s energií více než 10 keV. Bude se tak jednat o vůbec první snímkování a spektroskopická pozorování v pásmu tvrdého rentgenového záření.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics