Střemhlav letící krása: Osm nejrychlejších elegánů

14.06.2015 - Kateřina Helán Vašků

Mnohé z nejrychlejších dopravních prostředků současnosti udivují nejen svými technickými parametry, ale i futuristickým designem. Přinášíme ukázky nejzajímavějších rychlých elegánů dneška, kteří brázdí silnice, moře i vzdušné dálavy

<h3>Se zvukem o závod </h3><p>Patnáctého října roku 1997 stanul na zkušební dráze v americké Nevadě vůz <strong>Thrust SSC</strong> (SuperSonic Car), navržený inženýry Richardem Noblem a Glynnem Bowsherem. <strong>Opakovaným zdoláním rychlosti 1 228  km/h se stal prvním autem v historii, které oficiálně překonalo rychlost zvuku.</strong> Tento elegán se chlubí rozměry 16,5 × 3,7 metru a váží 10,7 tuny. Jeho rychlost zajišťuje pár leteckých motorů Rolls-Royce Spey, které si vypůjčil od britských stíhacích letounů F-4 Phantom II.</p>

Se zvukem o závod 

Patnáctého října roku 1997 stanul na zkušební dráze v americké Nevadě vůz Thrust SSC (SuperSonic Car), navržený inženýry Richardem Noblem a Glynnem Bowsherem. Opakovaným zdoláním rychlosti 1 228  km/h se stal prvním autem v historii, které oficiálně překonalo rychlost zvuku. Tento elegán se chlubí rozměry 16,5 × 3,7 metru a váží 10,7 tuny. Jeho rychlost zajišťuje pár leteckých motorů Rolls-Royce Spey, které si vypůjčil od britských stíhacích letounů F-4 Phantom II.

<h3>Raketa z bruslí i hrnců </h3><p>Smělou myšlenku na sestavení nejrychlejšího kola na světě pojal  roku 2007 profesionální skotský cyklista <strong>Graeme Obree</strong>, přezdívaný „Létající Skot“. Následující dva roky strávil sestavováním prototypů, pro které neváhal použít třeba kolečkových bruslí nebo hrnců. Výsledek stál ale  za to – v září 2013 startoval na rychlostní soutěži na dálnici v Battle Mountain v Nevadě. <strong>Ač vlivem nepříznivého počasí nakonec nový světový rekord nepřekonal, za rychlost asi 91 km/h se rozhodně nemusel stydět. </strong></p>

Raketa z bruslí i hrnců 

Smělou myšlenku na sestavení nejrychlejšího kola na světě pojal  roku 2007 profesionální skotský cyklista Graeme Obree, přezdívaný „Létající Skot“. Následující dva roky strávil sestavováním prototypů, pro které neváhal použít třeba kolečkových bruslí nebo hrnců. Výsledek stál ale  za to – v září 2013 startoval na rychlostní soutěži na dálnici v Battle Mountain v Nevadě. Ač vlivem nepříznivého počasí nakonec nový světový rekord nepřekonal, za rychlost asi 91 km/h se rozhodně nemusel stydět. 

<h3>Na magnetickém polštáři </h3><p>Inženýři pochopili již dávno, že klasické železnice, fungující na principu kolejnic, mají své rychlostní limity. Teprve v 60. letech minulého století se jim však podařila revoluční změna – magnetická levitace. Místo kolejnic tvoří železniční tratě vlaků maglev supravodivé magnety, které najdeme i na samotných vozech. <strong>Vzájemné působení magnetů pak vlak při jízdě „vyzdvihne“ několik centimetrů nad trať a uvnitř zavedené elektromotory se postarají o jeho střemhlavý pohyb vpřed.</strong> Rychlost vlaku „plujícího“ na magnetickém polštáři se zatím dokázala vyšplhat až na 581 km/h. </p>

Na magnetickém polštáři 

Inženýři pochopili již dávno, že klasické železnice, fungující na principu kolejnic, mají své rychlostní limity. Teprve v 60. letech minulého století se jim však podařila revoluční změna – magnetická levitace. Místo kolejnic tvoří železniční tratě vlaků maglev supravodivé magnety, které najdeme i na samotných vozech. Vzájemné působení magnetů pak vlak při jízdě „vyzdvihne“ několik centimetrů nad trať a uvnitř zavedené elektromotory se postarají o jeho střemhlavý pohyb vpřed. Rychlost vlaku „plujícího“ na magnetickém polštáři se zatím dokázala vyšplhat až na 581 km/h. 

<h3>Návrat vzdušných gigantů </h3><p>Když roku 1937 došlo k tragickému pádu vzducholodi <strong>LZ-129 Hindenburg</strong>, zdálo se, že těmto strojům bude jednou provždy odzvoněno. Opak se ale stal pravdou a dnes zažívají vzducholodi svoji renesanci. Na někdejší slavnou éru zeppelinů navazuje například 75 m dlouhý německý <strong>Zeppelin LZ Luftshifftechnik N07-100</strong> s kapacitou 14 lidí. Jeho dosud nejvyšší naměřená rychlost v roce 2004 činila 112 km/h, což mu coby nejrychlejší vzducholodi světa vysloužilo i zápis do Guinnessovy knihy.</p>

Návrat vzdušných gigantů 

Když roku 1937 došlo k tragickému pádu vzducholodi LZ-129 Hindenburg, zdálo se, že těmto strojům bude jednou provždy odzvoněno. Opak se ale stal pravdou a dnes zažívají vzducholodi svoji renesanci. Na někdejší slavnou éru zeppelinů navazuje například 75 m dlouhý německý Zeppelin LZ Luftshifftechnik N07-100 s kapacitou 14 lidí. Jeho dosud nejvyšší naměřená rychlost v roce 2004 činila 112 km/h, což mu coby nejrychlejší vzducholodi světa vysloužilo i zápis do Guinnessovy knihy.

<h3>Budoucnost na palubě </h3><p>Superjachta <strong>118 WallyPower</strong> sice nepředstavuje úplně nejrychlejší stroj své kategorie, zato upoutá svým futuristickým designem jako z filmů o Jamesi Bondovi. <strong>Na délku zaujímá tato titanem pokrytá krasavice 36 m a její maximální rychlost se pohybuje kolem 60 uzlů (110 km/h).</strong> Luxusní interiér nabízí komfortní cestování pro  šest osob. Že je plavba s Wally kratochvílí spíše pro bohaté, dokládá ovšem její pořizovací cena, která se pohybuje mezi 22– 33 miliony dolarů (539– 808 milionů korun). </p>

Budoucnost na palubě 

Superjachta 118 WallyPower sice nepředstavuje úplně nejrychlejší stroj své kategorie, zato upoutá svým futuristickým designem jako z filmů o Jamesi Bondovi. Na délku zaujímá tato titanem pokrytá krasavice 36 m a její maximální rychlost se pohybuje kolem 60 uzlů (110 km/h). Luxusní interiér nabízí komfortní cestování pro  šest osob. Že je plavba s Wally kratochvílí spíše pro bohaté, dokládá ovšem její pořizovací cena, která se pohybuje mezi 22– 33 miliony dolarů (539– 808 milionů korun). 

<h3>Luxus na vlnách </h3><p>Jachta <strong>The Maltese Falcon</strong> (Maltézský sokol) z dílny konstruktéra Perini Naviho spatřila světlo světa v Turecku v roce 2006. Na délku měří 88 metrů a její paluba může hostit až 12 rekreantů a čtyřčlennou posádku. <strong>Rychlost tohoto plujícího hotelu sice dosahuje jen asi 36 km/h, zato se na jeho palubě dočkáte veškerého komfortu, jaký si lze představit.</strong> Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která podle odhadů sahá až k 300 milionům dolarů (7,35 miliardy korun). O něco levnější variantu představuje pronájem jachty, který vás bude stát zhruba 500 tisíc dolarů na týden (12,2 milionu korun). </p>

Luxus na vlnách 

Jachta The Maltese Falcon (Maltézský sokol) z dílny konstruktéra Perini Naviho spatřila světlo světa v Turecku v roce 2006. Na délku měří 88 metrů a její paluba může hostit až 12 rekreantů a čtyřčlennou posádku. Rychlost tohoto plujícího hotelu sice dosahuje jen asi 36 km/h, zato se na jeho palubě dočkáte veškerého komfortu, jaký si lze představit. Tomu samozřejmě odpovídá i cena, která podle odhadů sahá až k 300 milionům dolarů (7,35 miliardy korun). O něco levnější variantu představuje pronájem jachty, který vás bude stát zhruba 500 tisíc dolarů na týden (12,2 milionu korun). 

<h3>Neporazitelná černá křídla</h3><p>Blackbird čili americký letoun <strong>Lockheed SR-71</strong> se poprvé vznesl do oblak v lednu 1962. Jeho 32,7 m dlouhé tělo s téměř dvacetimetrovým rozpětím křídel tvořil převážně titan a letoun i díky tomu dokázal odolat teplotám až 300 °C. <strong>V červenci 1976 dosáhla jeho posádka historické rychlosti 3 529,56 km/h, která jej umístila na první příčku nejrychlejších strojů v historii letectví</strong> (nepočítáme-li konstrukce poháněné raketovými motory). Zmíněné prvenství si drží dodnes, navíc se pyšní i tím, že se tento dříve strategický výzkumný letoun nikdy nepodařilo sestřelit.</p>

Neporazitelná černá křídla

Blackbird čili americký letoun Lockheed SR-71 se poprvé vznesl do oblak v lednu 1962. Jeho 32,7 m dlouhé tělo s téměř dvacetimetrovým rozpětím křídel tvořil převážně titan a letoun i díky tomu dokázal odolat teplotám až 300 °C. V červenci 1976 dosáhla jeho posádka historické rychlosti 3 529,56 km/h, která jej umístila na první příčku nejrychlejších strojů v historii letectví (nepočítáme-li konstrukce poháněné raketovými motory). Zmíněné prvenství si drží dodnes, navíc se pyšní i tím, že se tento dříve strategický výzkumný letoun nikdy nepodařilo sestřelit.

<h3>Drak drtící asfalt </h3><p>Motorku <strong>Dodge Tomahawk</strong> představil výrobce roku 2003 v Detroitu a stroj okamžitě zaujal. Nejen svým neotřelým designem, ale především parametry: <strong>jeho výkon dosahuje až 500 koní a hodnota točivého momentu činí 678  newtonmetrů. Díky tomu  dosahuje rychlosti až 650 km/h</strong>, což je v současnosti nejvíc na světě. Musíme však dodat, že stroj má ve skutečnosti kola čtyři a spíše než o motorce tak lze mluvit o čtyřkolce. </p>

Drak drtící asfalt 

Motorku Dodge Tomahawk představil výrobce roku 2003 v Detroitu a stroj okamžitě zaujal. Nejen svým neotřelým designem, ale především parametry: jeho výkon dosahuje až 500 koní a hodnota točivého momentu činí 678  newtonmetrů. Díky tomu  dosahuje rychlosti až 650 km/h, což je v současnosti nejvíc na světě. Musíme však dodat, že stroj má ve skutečnosti kola čtyři a spíše než o motorce tak lze mluvit o čtyřkolce. 




Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Současná podoba RMC v afghánských misích.

Válka

Káně rousná (Buteo lagopus) má rozpětí křídel až 140 cm a bělavější zbarvení než naše káně lesní (Buteo buteo).

Příroda

Obrazec dlouhý 37 metrů s jasně viditelnými liniemi o tloušťce mezi 30 a 40 centimetry představuje kočku s natočenou hlavou. Vědci jeho vznik datují do let 200 až 100 před naším letopočtem.

Zajímavosti

Ledovec Silvretta ve švýcarských Alpách. Odborníci odhadují, že do konce století zmizí 95 procent ze současných čtyř tisíc alpských ledovců.

Věda

Čingischán byl vůči nepřátelům nemilosrdný. Ti, kteří se vzdali, však mohli očekávat shovívavost.

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907