Super Saturn: Vzdálený svět má 200× větší prstence než Saturn

05.02.2015 - Martin Reichman

Tým amerických a britských astronomů objevil obří planetu, s 200× větším systémem prstenců, než má Saturn

Vzdálený svět, který dostal jméno J1407b, se nachází asi 434 světelných let od Země. Podle prvních pozorování je jednotlivých prstenců nejméně 30 a planeta samotná je 10× až 40× větší než Jupiter.

Obří rozsah prstenců i jejich samotná existence vědce velmi překvapily. Mezi více než 2 tisíci objevenými exoplanetami, je totiž obr J1407b první s tímto zvláštním doplňkem. Rozsah prstenců je také unikátní, první odhady hovoří o velikosti blížící se 180 milionům kilometrů! Saturnovy prstence přitom měří pouhých 250 tisíc kilometrů!

Na rozdíl od Saturnu je ale J1407b velmi mladým světem. Vědci jeho stáří odhadují na pouhých 16 milionů let, věk jeho bratra z naší Soustavy je přitom odhadován na 4,6 až 4,7 miliard let. Nízký věk tak může znamenat, že se planeta J1407b doposud nachází ve stádiu formování a její obří planetární prstence se tak v průběhu času budou rozpadat.

Cornell University Library