Supernova po explozi: Valící se oblaka horkého prachu a plynu

13.09.2014 - Martin Reichman

Obrázek zachycený rentgenovou observatoří Chandra, zobrazuje pozůstatky po explozi supernovy Puppis A, vzdálené přibližně 7 tisíc světelných let od Země. Tento pozoruhodný záběr komplexního rozpínání zbytku supernovy má na šířku přibližně 10 světelných let.

Výsledný obraz, který je založen na zatím nejúplnějších datech z pozorování rentgenovou observatoří, se vlastně skládá z několika snímků – rentgenová záře z plynu zahřátého rázovou vlnou supernovy je v modrých odstínech, zatímco infračervená emise ze zahřátého prachu je vidět v červené a zelené barvě.

Rentgenová observatoř Chandra, která pracuje v měkkém rentgenovém záření od 1 keV do 10 keV, umí zachytit snímky a spektra kosmických rentgenových zdrojů s vysokou úhlovou i spektrální rozlišovací schopností. Pozorování vesmíru v rentgenové oblasti spektra je jinak velmi složité. Zemská atmosféra ho nepropouští, díky čemuž je možný na Zemi život.