Supernova v Magellanově mračnu: Jak se měnily prstence okolo hvězdy

28.09.2014 - František Martinek

Při výbuchu supernovy se do okolního vesmíru uvolňuje obrovská spousta materiálu a vznikají nádherné prstence planetárních mlhovin. Jeden z prstenců dobře zdokumentoval Hubble

Jeden z dobře zdokumentovaných výbuchů supernovy se odehrál 23. 2. 1987 (přesněji v té době její záření doputovalo k Zemi). Supernova dostala označení SN 1987A a při jejím výbuchu se uvolnila energie odpovídající záření 100 milionů Sluncí.

Když se do míst exploze „podíval“ o dvacet let později Hubbleův vesmírný dalekohled, objevil trojnásobný systém prstenců se spoustou jasných skvrn podél prostředního plynného prstence, který obklopuje explodovanou hvězdu. Rázová vlna materiálu vymrštěného při hvězdném výbuchu narazila do vnitřního prstence, zahřála jej a způsobila jeho „rozsvícení“ v místech největšího zahřátí. Hmota prstence, jehož průměr činí asi jeden světelný rok, byla hvězdou vymrštěna zhruba dvacet tisíc let před explozí. Uvolněné rentgenové záření zahřálo plyn v prstenci, který poté začal zářit v podobě jasných korálků.

Exploze se odehrála v blízké malé nepravidelné galaxii s názvem Velké Magellanovo mračno, která doprovází naši Mléčnou dráhu a je od Země vzdálena 163 tisíc světelných roků. Tak dlouho také putovala informace o výbuchu hvězdy, než ji astronomové na Zemi zaregistrovali.

Tajemství vesmíru 3/2013