Superrychlá spirální galaxie ESO 137-001 ztrácí hvězdotvornou hmotu

01.04.2014 - Redakce

Spirální galaxie ESO 137-001 je neuvěřitelně rychlá. Ve vzdálenosti zhruba 220 milionů světelných let se prohání masivní kupou galaxií Abell 3627 rychlostí 7 milionů kilometrů za hodinu. Na tomto složeném obrázku z teleskopu Hubble a dalekohledu Chandra jsou kromě ní vidět také hvězdy ze souhvězdí Jižního trojúhleníku.

Na snímku jsou patrné stopy prachu a plynu, které galaxie nechává daleko za sebou. Na datech z Hubblea ve viditelném světle je zřetelné, že z odebraného materiálu vznikly stopy krátkých modrých čar. Rentgenová data z Chandry pak ukazují ohromný rozsah zahřátého odebraného plynu – tmavší, difúzní stopa je dlouhá přes 400 000 světelných let! Hravě tak překonává velikost samotné galaxie.

Bez tohoto plynu a prachu, který galaxie postupně ztrácí, se budou jen těžko rodit nové hvězdy.To je vidět na příkladu žluté eliptické galaxie vpravo, které tato hvězdotvorná hmota již chybí.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA