Superzemě Kepler 62f může hostit život: Má zřejmě obří zásoby vody

03.09.2015 - Martin Reichman

Superzemě Kepler 62f by mohla hostit život. Podle vědců z Kalifornské univerzity by dokonce mohla být obří zásobárnou vody

V době svého objevu byla superzemě Kepler 62f považována za vážného kandidáta pro mimozemský život. Dnes už ji v žebříčku favoritů sice nahradily novější objevy, výzkum vědců z Kalifornské univerzity by ji ale mohl opět vrátit na výsluní.

Zmrzlá superzemě v obyvatelné zóně

Superzemě Kepler 62f je s velkou pravděpodobností kamenná a převážně zmrzlá planeta. Je zhruba o 40 procent větší než Země a obíhá kolem oranžového trpaslíka. Jeden rok na ní trvá 267 dní. Nachází se v tzv. obyvatelné zóně, i když život jak jej známe ze Země, zřejmě na této planetě k vidění nebude.

Mateřskou hvězdou Keplera 62f je oranžový trpaslík s velikostí 2/3 našeho Slunce, ale jen pětinovou svítivostí. Vědci proto předpokládají, že povrch planety je tvořený převážně ledem, i když tekoucí vodu vyloučit nelze. K tomu by ale bylo zapotřebí dostatek oxidu uhličitého v atmosféře.

Když se přidá oxid uhličitý

Právě na dopady přítomnosti oxidu uhličitého se zaměřili vědci z Kalifornské univerzity. Jejich počítačové simulace ukázaly, že v případě přítomnosti oxidu uhličitého v atmosféře Keplera 62f je pravděpodobnost tekoucí vody mimořádně vysoká. Dokonce by na jeho povrchu mohlo docházet k pravidelnému střídání časů tání a dob ledových, tedy ideálních podmínek pro vznik života.

Kromě Keplera 62f se v soustavě jeho mateřské hvězdy nachází čtyři další planety. Tři z nich jsou mimo obyvatelnou zónu a u Keplera 62e panují rozpory, zda jde o příliš horký svět vylučující možný život, nebo naopak o místo, s průměrnou teplotou kolem bodu mrazu.

JPL