Tajemná místa pohledem vědy: Místo, kde neplatí gravitace

21.07.2015 - redakce 100+1

Řada míst na světě je opředena tajuplnými příběhy, vysvětlení však mnohdy zní pozemsky jednoduše. V další části seriálu se zaměříme na slovenský Lačnov - místo, kde neplatí gravitace a objekty se zde pohybují do kopce

Lačnov na Slovensku se před několika lety dostal do hledáčků médií, protože na blízkém kopci prý neplatí gravitace. Ocelová koule se tam kutálí nahoru, voda teče opačně a také auta či autobusy se rozjíždějí, jako by tu přitažlivá síla působila jinak než všude jinde.

„Proměřili jsme to. V těchto místech je čtyřprocentní stoupání. Funguje to však naopak,“ tvrdila tehdy učitelka geodezie Viera Petrušková.

O pár dní později ovšem místo navštívil jiný geodet a s pomocí GPS dokázal, že o žádnou záhadu nejde. Máme co do činění s pouhým optickým klamem: stromy v okolí vytvářejí dojem, že terén stoupá, zatímco ve skutečnosti se mírně svažuje. Gravitace je tedy zachráněna.

Lačnov však zdaleka nepředstavuje jediné místo, kde zdánlivě neplatí přírodní zákony. Ve skutečnosti byly podobných lokalit zdokumentovány desítky v řadě zemí od Austrálie přes Spojené státy až po Libanon. Mnohdy se tvrdí, že zde vstupuje do hry magnetická síla, či dokonce nadpřirozené jevy. Přesto pravidla fyziky fungují na všech těchto místech stejně, jak jsme zvyklí. V hlavní roli totiž opět figuruje optický klam, jenž vzniká v důsledku částečně či zcela zakrytého horizontu.

Za takových okolností se jen obtížně odhaduje sklon terénu, zvlášť pokud například stromy v daném místě nerostou přímo vzhůru, ale zešikma. Jestliže se navíc před prudce se svažujícím úsekem nebo za ním nachází jen mírně klesající pasáž, člověk ji mylně vnímá jako stoupání.

Vědcům se podařilo tímto způsobem ošálit lidi i v experimentálních podmínkách a definitivně tak ukázali, že na celém fenoménu není zhola nic záhadného.

• Zdroj fotografií: Shutterstock, YouTube