Tajemné gama záření: Objevili vědci temnou hmotu?

12.03.2014 - Redakce

Temná hmota a temná energie patří k největším záhadám našeho vesmíru. Ani jedno jsme zatím přímo nepozorovali, přitom nalezení obojí je pro naši vědu zásadní. Objev podivného gama záření nám možná pomůže

Naše galaktické jádro je zdrojem silného gama záření. Právě v tomto spektru můžeme pozorovat okolí supermasivní černé díry (Sagittarius A), protože v oblasti běžného (viditelného) záření je toto místo nepozorovatelné kvůli zákryvu mnoha objekty, které leží mezi námi a centrem.

Podivná gama

A právě toto gama záření vyvolává řadu otazníků a podle nových teorií by za něj částečně mohla být odpovědná temná hmota. Analýza vesmírného dalekohled Fermi, který v posledních letech pozoroval střed Galaxie v oblasti záření gama, vyvolává mezi vědci skutečné vzrušení.

Ukazuje se totiž, že oblast kolem středu je příliš jasná, než aby ji mohly způsobovat jen známé zdroje gama záření. Vlevo je vidět nezpracovaný snímek oblasti centra Galaxie v gama záření, zatímco vpravo je po odečtení záření všech známých zdrojů vidět nečekaný přebytek.

Viditelná temná hmota?

Model, který odpovídá tomuto přebytku, zahrnuje i temnou hmotu a její částice označované jako WIMP (Weakly Interacting Mass Particles, slabě interagující částice hmoty), které není možné pozorovat, a běžnou hmotu ovlivňují jen svým gravitačním působením. A právě častice WIMP, které se navzájem sráží, by mohly produktovat toto detekované gama záření.

Tato hypotéza je samozřejmě hodně kontroverzní, proto je hledána podstata pozorovaného přebytku i jinde. Pokud by se ale potvrdila, byl by to průlom v hledání temné hmoty – tu jsme totiž mohli zatím pozorovat jen skrze zmíněné gravitační působení na okolí. (Pokud tedy vůbec existuje a naše teorie jsou správné.)