Tajemný obr z hlubin: Záhada žraločí smrti

17.06.2014 - Jan Miklín

Upevnění sledovacího zařízení na třímetrového žraloka bílého přineslo australským vědcům velké překvapení. Podle všeho to vypadá, že jej snědl nějaký jiný tvor, nejspíš obří žralok-kanibal

Žraloci jsou fenoménem australských mořských vod, a tak jsou předmětem mnoha výzkumů. Při jednom z nich připevnili výzkumníci na několik žraloků zařízení, zaznamenávající data o jejich pohybu a okolních podmínkách. Čtyři měsíce po startu vyplavilo moře jedno ze zařízení na pláži 2,5 km od místa, kde jej na třímetrovou samici žraloka bílého připevnili.

Překvapivé údaje

Když bylo zařízení zapojeno do počítače, nestačili se vědci divit. Senzory totiž ukázaly v jeden okamžik rychlý pokles hloubky – asi o 580 metrů – doprovázený zároveň nárůstem teploty na 25,5 °C. A taková teplota zůstala po celý týden. „Když jsem poprvé slyšel, jaká data zařízení ukázalo, byl jsem z toho úplně paf,“ říká Dave Riggs, tvůrce dokumentárního filmu o žralocích. A vysvětlení?

„Jediné možné vysvětlení je, že našeho žraloka něco snědlo,“ jsou přesvědčeni vědci. Taková teplota totiž panuje v trávícím traktu. Otázkou ale je: co? Jaký tvor si troufne na třímetrového zabijáka? „Nejspíš šlo o většího bílého žraloka, se kterým se ten náš setkal,“ říká Dave Riggs, a odhaduje jeho délku na alespoň pět metrů. Samozřejmě jej však (nejspíše) nesnědl celého, ale vytrhl pár kusů masa, včetně vědeckého senzoru.