Tajemství Einsteinových gravitačních vln: Pozůstatky po Velkém třesku

25.03.2014 - Redakce

Gravitační vlny, které kolem šíří velmi hmotné objekty, narušují časoprostor. Předpověděl je už Albert Einstein a nyní se je podařilo konečně objevit. Jde o zásadní událost v kosmologii

Gravitační vlny byly předpovězeny obecnou teorií relativity Alberta Eisteina již v roce 1916, tedy před téměř sto lety. Teorie říká, že velmi hmotné objekty vytváří ve svém okolí vlny, které narušují časoprostor jako kámen vhozený do vody narušuje hladinu. Čím je objekt hmotnější, tím více je časoprostor narušen.

Vědci předpokládají, že silné gravitační vlny vznikají ve chvíli, kdy dva velmi hmotné objekty, například dvě neutronové hvězdy nebo neutronová hvězda a černá díra, obíhají v páru okolo sebe. Vzájemná interakce těchto supertěžkých vah narušuje časoprostor a vytváří tak vlnení, které je možno měřit velmi přesnými nástroji.

Vlny z počátku

A právě to se podařilo nedávno. Vědci Harvard-Smithsonianského centra pro astrofyziku zachytili slabé signály v mikrovlném pozaďovém záření (CMB), které jsou prvním přímým důkazem existence gravitačních vln. Podařilo se tak potvrdit poslední skládačku Einsteinovy teorie relativity. Tyto gravitační vlny jsou pravděpodobně pozůstatkem prudkého rozpínání vesmíru krátce po Velkém třesku.

Vědci, kteří tyto vlny hledali, objevili opakující se vzorec v CMB. To je jakási „kosmická mlha“, nejstarší detekovatelné záření z doby zhruba 380 000 let po Velkém třesku. Tedy zhruba z doby, kdy se začaly objevovat první hvězdy. Tyto vlny navíc nejsou jen potvrzením inflace, ale také důkazem toho, jak silný Velký třesk musel být.

CMB je klíčem k poznání vesmíru

Právě toto mikrovlnné pozaďové záření nám dokáže povědět mnohé o počátcích vesmíru. Vědci mapují CMB již několik let, a to pomocí sond WMAP nabo Planck. Díky podrobným mapám CMB, jeho rozložení ve vesmíru a sledováním jeho teplot, víme, že krátce po Velkém třesku došlo k velmi prudké inflaci, jejíž rychlost byla vyšší než rychlost světla.

Tato prudká inflace také může podle vědců za to, že rozložení hmoty ve vesmíru je velmi rovnoměrné. Teplota CMB je stejná v různých místech vesmíru, což si vědci vysvětlují právě prudkým rozpínáním v prvních miliontinách sekund po Velké třesku. Kdyby k takové inflaci nedošlo, byla by rovnoměrná teplota CMB dosud záhadou.