Tajemství původu indiánů: Vyřeší záhadu 13 tisíc let stará kostra?

21.05.2014 - Jan Miklín

Hluboko v zatopené jeskyni mexického Yucatanu byla nalezena kompletní kostka mladé dívky, stará 13 tisíc let. Vyřeší Naia, jak pozůstatky se zcela dochovanou DNA a netknutou lebkou vědci pojmenovali, tajemství původu původních obyvatel Ameriky?

Jeskyně Hoyo Negro, ležící na východě poloostrova, je 40 metrů hluboká. Naia byla jednou ze 26 koster nejrůznějších tvorů, kteří svou životní pouť ukončili pádem do jeskyně ve tvaru zvonu: šavlozubých tygrů, obřích lenochodů či mastodontů. Při tání ledovců před zhruba deseti tisíci let byla jeskyně kompletně zatopena a pozůstatky čekaly na objevení až do příchodu týmu potápěčů a vědců, zkoumajících jeskynní systém Sac Actun.

Přelomový objev v jeskyni

Jeden z nich, Alberto Nava Blank, popsal objev následujícími slovy: „Při jednom z ponorů jsem uviděl lidskou lebku, ležící na malé římse. Z úst se na nás zubil dokonale zachovalý chrup a pohled opětovaly tmavé oční důlky.“ Jelikož kostra byla pohřbena pod materiálem propadlé jeskyně, na místo nálezu se vědci vrátili s fotografickou technikou umožňující po kompletním nafocení vytvořit trojrozměrný model.

Co ukázaly výsledky analýz? Kostra náležela 15 či 16 let staré dívce, vysoké asi metr a půl. Datování určilo stáří kostry na 13 až 12 tisíc let, tedy do období pozdního pleistocénu, konci doby ledové. „Množství zubních kazů a malé rozměry dokazují, že dívka měla v potravě málo proteinů a pravděpodobně se živila především ovocem či medem,“ vysvětluje vedoucí výzkumu James Chatter. Naia v sobě ukrývala zajímavou kombinaci: zatímco tvar lebky – hranatá tvář s výrazným čelem – odkazuje ke starým paleoamerickým fosiliím, mitochondriální DNA vykazuje znaky moderních původních obyvatel Ameriky.

O původu americké populace existuje množství teorií. Zatímco kulatější lebky s plošší tváří modernějších „indiánů“ jsou podobné Číňanům, Korejcům či Japoncům, nejstarší pozůstatky odpovídají spíše obyvatelům Austrálie, Evropy či jihovýchodní Asie. Právě objevená Naia však ukazuje, že mezi „starými“ a „novými“ obyvateli Ameriky bude přímá souvislost: změny ve tvaru lebky se nejspíše vyvinuli po oddělení populace, která se do Ameriky dostala přes Beringovu úžinu.