Tajemství regenerace: Nepoškoditelné rybí oko

11.07.2013 - Zuzana Teličková

Čolkům může dorůst noha či plíce, rybám nová ploutev a u některých živočichů dochází k náhradě části poškozené srdeční tkáně či oka. To ukázal výzkum u rybiček dánio, oblíbených i mezi akvaristy

Lidé naproti tomu mají jen velmi omezené regenerativní schopnosti, a proto se snaží co nejlépe porozumět tomuto procesu u zvířat, aby jej mohli v rámci lékařské vědy simulovat.

Jako model vědcům tentokrát posloužila ryba zvaná dánio pruhované (Danio rerio), jejíž schopnost regenerace zkoumali při jednoduchém experimentu. Několik jedinců vystavili intenzivnímu světlu, které ničí receptory na sítnici oka. Na rozdíl od lidí, kteří v důsledku silného oslnění oslepnou, dánio poškozenou sítnici snadno obnoví pomocí nových nervových buněk.

Vedoucí výzkumu Zhao Qinová z University of Michigan provedla po ozáření genovou analýzu a mezi 953 geny objevila v poškozené sítnici dva, které již dříve identifikovala jako potřebné pro regeneraci ploutví a srdeční tkáně této ryby. Jednalo se o geny hspd1 a mps1. Fakt, že se u dánia aktivují při regeneračním procesu vždy tyto dva geny, nehledě na to, kterou část těla se živočich snaží obnovit, poukazuje na existenci molekulárního mechanizmu, který celou akci řídí. Podílejí se na něm pravděpodobně ještě další spolupracující geny, které zatím čekají na své objevení.

Identifikace dvou hlavních činitelů zodpovědných za regenerační schopnosti živočicha je prvním důležitým krokem k pochopení tajemství regenerace, jehož rozluštění by mohlo přinést velkou naději pro současnou medicínu.