Tajemství rudé planety: Povrchové extrémy marsových sopek a kaňonů

21.03.2015 - Michal Švanda

Na Marsu se nacházejí největší útvary ve Sluneční soustavě. Najdete zde například nejvyšší sopku nebo nejrozsáhlejší systém kaňonů

Povrch Marsu pokrývají převážně skalnaté útvary a různorodé balvany, přičemž rozdíl mezi nejhlubším a nejvyšším bodem planety činí téměř třicet kilometrů.

Pořádné kaňony

Nejhlubším bodem je dno komplexu kaňonů Valles Marineris (pojmenovaného podle svého objevitele – americké sondy Mariner 9). Valles Marineris představuje největší systém kaňonů ve Sluneční soustavě. Je více než 4 000 km dlouhý (téměř čtvrtina obvodu planety), 200 km široký a až 7 km hluboký. Vznikl zřejmě jako mohutný tektonický zlom, dost možná namáháním kůry sopečnou činností v blízké vulkanické oblasti Tharsis. Následné erozní procesy, na nichž se podílela i voda, vyvolaly četné sesuvy půdy, které vedly k rozšíření kaňonů i ke vzniku kaňonů nových.

Nepřehlédněte:

Odhaduje se, že na samotném dně Valles Marineris by mohl atmosférický tlak přesahovat kritickou hodnotu, a tak bychom zde v období léta na severní polokouli mohli nalézt dočasné vodoteče (vzhledem k charakteru povrchových vrstev by se jednalo spíše o „blátoteče“).

Pořádný kopec

Naproti tomu nejvyšší bod povrchu planety leží jen kousek na západ, v sopečné oblasti Tharsis. Olympus Mons, největší vulkán ve Sluneční soustavě, je rozsáhlou štítovou sopkou, jejíž vrcholek dosahuje výšky 22 km, a byla aktivní možná ještě před 150 miliony lety. Vznikla výlevem málo viskózní lávy, proto zformovala sopečný kužel, jehož základna měří v průměru téměř 600 km. Nepřítomnost deskové tektoniky zapříčinila, že horká skvrna zůstala vůči povrchu na místě, a než se vyčerpala, mohl sopečný kužel narůst do enormních rozměrů. Samotný vrcholek tvoří komplikovaná kaldera (prolomené vrcholové sopečné krátery).

Oba extrémní útvary je možné pozorovat i pomocí dalekohledů ze Země. Zatímco Valles Marineris má podobu temné podlouhlé skvrny, Olympus Mons je naopak světlou kruhovou skvrnkou. V období celoplanetárních prachových bouří jsou však jedinými pozorovatelnými útvary vrcholky sopek v oblasti Tharsis. Proto už hvězdáři v 19. století usoudili, že musí být velmi vysoké.

Kanály?

Rovněž na konci 19. století vzbudily velký zájem o Mars mapy italského hvězdáře Giovanniho Schiaparelliho, na nichž se objevily známé kanály. Jednalo se však o optický klam způsobený kombinací špatného rozlišení dalekohledu a tmavších albedových útvarů. Neopatrný překlad italského „canale“, které kromě umělého kanálu označuje též přírodní koryto, vyvolal fámu, že jsou na Marsu přítomny povrchové útvary umělého původu. Sága o civilizaci zanikající kvůli suchu přitom přežívala až do příletu prvních kosmických sond.

Tajemství vesmíru 4/2013