Tajemství vesmíru 5/2014: Nejbizarnější útvary kosmu

05.05.2014 - Redakce

Ve vesmíru existuje řada objektů, jejichž vlastnosti jsou natolik zvláštní a podivné, že se občas vymykají lidskému chápání. Těm nejpodivnějším se věnujeme v novém vydání Tajemství vesmíru

Ve vesmíru se nenachází jen „mírumilovné“ hvězdy nebo mlhoviny, ale také docela brutální útvary, které by byly schopny zničit život na planetách vzdálených desítky světelných let. Patří k nim pulzary, magnetary či černé díry. Podivné jsou ale také planety, nebo sám život – u nich vědci zatím nedokázali vysvětlit, proč a jak vznikly. Vesmír je velmi záhadné místo, což vám ukáže Michal Švanda.

Tip: Ukázka z článku Nejbizarnější útvary kosmu

Tak o exoplanetách toho moc nevíme. Sice jsme jich dokázali objevit již skoro dva tisíce, jejich vlastnosti jsou nám však z velké části utajeny. Dokážeme odhadnout jen jejich velikost, vzdálenost od mateřské hvězdy, dobu a oběhu a někdy i teplotu na povrchu. František Martinek vám ukáže exoty mezi těmito poutníky vesmírem a vykreslí vám možnosti, jaké astronomové používají při jejich hledání.

[listovacka path=/sites/default/files/listovacky/2014-05/Vesmir_2014_05_|start=1|end=68|ext=jpg]

Tomáš Přibyl vás zase vezme na krátkou cestu do budoucnosti. Článek, v němž prorokuje, kam kráčí pilotovaná kosmonautika, ukáže možnosti a cíle USA, SSSR, Indie, Číny či Evropy. Například Američané by rádi přistáli s lidmi na Marsu a prozkoumali nějakou blízkou planetku. Mimochodem, nedávno byly v hlavním pásu planetek objeveny komety. Jak se tam vzaly? Vysvětlí vám to Pavel Koten.

Podívejte se na podrobný obsah pátého vydání.

Koupit si můžete i elektronickou verzi časopisu.

Tajemství vesmíru 5/2014