Tank PzKpfw I: Německé provizorium prvních měsíců druhé světové války

28.05.2016 - Vlastmil Schildberger st.

Původně cvičný německý tank musel na počátku druhé světové války zastat i úlohu bojového vozidla


Reklama

V roce 1933 německá armáda vypsala požadavky na lehké obrněné vozidlo, jež mělo původně sloužit pouze k výcviku. Po zkouškách několika prototypů bylo rozhodnuto, že na vývoji podvozku bude pracovat firma Krupp, zatímco práce na korbě povede společnost Daimler-Benz.

Prvních 150 vozidel Ausf. A vyrobila v roce 1934 firma Henschel. Jelikož tato verze měla dosti slabou pohonnou jednotku (o výkonu pouhých 42 kW), druhá modifikace Ausf. B již disponovala výkonnějším motorem, jenž mu propůjčoval rychlost až 40 km/h. Mimo jiné se také prodloužila korba a podvozek dostal ještě jeden pár pojezdových kol.

PzKpfw I Ausf.B

  • Osádka: 2 muži
  • Hmotnost: 5,4 t
  • Délka: 4,02 m
  • Šířka: 2,06 m
  • Výška: 1,72 m
  • Pancéřování: 7–13 mm
  • Pohonná jednotka: zážehový Maybach NL38TR
  • Výkon: 73,6 kW
  • Max.rychlost: 40 km/h
  • Výzbroj: 2× 7,92mm kulomet MG 13
  • Dojezd: 150 km 

PzKpfw I prodělaly bojový křest v občanské válce ve Španělsku a posléze se účastnily přepadení Polska a západního tažení, kdy tvořily 40 % z nasazených obrněnců. Již v Polsku se ale ukázala jejich nedostatečnost v tankovém boji daná slabým pancéřováním a nízkým palebným výkonem. Proto se nadále využíval hlavně podvozek ke stavbě samohybných protitankových kanónů, nosičů náloží a sanitních dopravních prostředků.

Velká část strojů sloužila k výcviku tankových osádek. Stojí za zmínku, že vznikla i verze Ausf. C (VK 601), na kterou byl lafetován pěchotní 15mm kanón a jeden kulomet MG 34. Tato varianta se vyznačovala extrémně vysokou rychlostí (až 80 km/h), ale vyrobilo se ho pouze 40 kusů, jelikož dělo způsobovalo přetížení podvozku. Produkce PzKpfw I skončila v roce 1940.

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Lukulské hody movitých Římanů na mozaice z 3. století.

Zajímavosti

Milující srdce přírody | Jim Picôt

Celkový vítěz - žralok plující v hejnu lososů.

Revue

Dávný Mars před 4 miliardami let mohla z části pokrývat voda

Vesmír

Robotický koala vylepšený koalí močí a trusem pátrá po tom, zda mají krávy sklony ušlapat koaly, když se ocitnou na zemi.

Věda
Historie

Vědci dlouho předpokládali, že humři necítí bolest, protože nemají skutečný mozek. Pozdější výzkum ale ukázal, že korýši na poškození tkáně reagují fyzicky i hormonálně, tudíž bolest pravděpodobně cítí.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907