Termojaderný reaktor: teploty dosahují sto milionů stupňů Celsia!

19.05.2013 - Petr Svoboda

Termojaderné reakce uvolňují obrovské množství energie. Podaří se člověku napodobit procesy na slunci a získat nový zdroj energie?

<p>Za množství nadávek – celkem jich zaznělo 399 – si Peklo na Zemi vysloužilo i zápis do Guinnessovy knihy rekordů.</p>

Termojaderné reakce probíhají v přírodě například na Slunci a uvolňují obrovské množství energie, řádově větší než štěpné reakce. Přestože už proběhla celá řada pokusů o fúzní reaktor, nikdy se nepodařilo vyvolat proces, který by vyrobil více energie, než do něj bylo vloženo. Velkou naději však vědci vkládají do mezinárodního projektu ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor, Mezinárodní termojaderný experimentální reaktor). Ten se staví ve francouzském Cadarache. Stavba by měla být dokončena kolem roku 2015, ale teprve v roce 2050 bychom mohli mít první komerční jednotku.

Termojaderná fúze využívá jako paliva vodíku ve formě deutéria a tritia. Toto palivo zahřejeme na teplotu okolo sto milionů stupňů Celsia. Díky vysoké teplotě se dostanou atomy vodíku k sobě na dostatečně malou vzdálenost a sloučí se na helium se čtyřmi nukleony. Hlavní část energie vzniklé touto reakcí je odnášena přebytečnými neutrony.

Reaktor ITER je obrovský transformátor, jehož sekundární cívka mající pouze jeden závit má tvar toroidní trubice. Plazma tvořené deuteriem a tritiem se nachází právě uvnitř této trubice, ve které je jinak vakuum. Elektrický proud procházející primárním vinutím transformátoru indukuje elektromotorické napětí v sekundárním obvodu (toroidu). V plynu D+T vznikne výboj, plyn se ionizuje a indukovaný proud jej zahřívá na velmi vysokou teplotu (přibližně 100 mil. °C). Magnetické pole tohoto proudu udrží vzniklé plazma v ose toroidu, takže se stěn toroidu nedotýká. Díky magnetickému poli, které udržuje plazma v dostatečné vzdálenosti od stěn, se sníží tepelné zatížení stěn komory na technologicky zvládnutelnou hodnotu (předpokládá se teplotní zatížení stěn kolem 1 000 °C).