Těžce zkoušený Měsíc: Část jeho povrchu roztříštila vesmírná kanonáda

15.09.2015 - Martin Reichman

Velké bombardování před 4 miliardami let změnilo vnitřní strukturu Měsíce a ovlivnilo jeho gravitační pole

Studie vědců z MIT ukazuje, že před 4 miliardami let prošel Měsíc velmi složitým obdobím, během kterého na jeho povrch dopadly stovky velkých meteorů a planetek. Jeho nejvrchnější vrstva, nazývaná megaregolit, se pod touto vesmírnou kanonádou doslova rozpadla. Významně se zvětšila její poréznost a v některých částech Měsíce se vytvořili několikakilometrové podpovrchové praskliny a švy. Zjištění vědců ukazují, jakým způsobem se mohla v minulosti dostat pod zemský povrch voda.

Změna gravitačního pole

Pro svá zjištění vědci využili data shromážděná dvojicí sond GRAIL A a GRAIL B (Gravity Recovery and Interior Laboratory), mapujících gravitační pole Měsíce. Z naměřených údajů vědci odstranili gravitační efekt povrchových útvarů – pohoří a údolí. Zbývající hodnoty ukázaly, že „čistá“ gravitace Měsíce je v regionech s větším výskytem kráterů menší, než by měla být. Vědci tento rozdíl připisují odlišné podpovrchové struktuře Měsíce.

TIP: Velká hádanka Oceánu bouří na Měsíci je konečně vyřešena

Významné změny v gravitaci vědci zaznamenali především v okolí kráterů větších než 30 kilometrů, v případě menších kráterů, byly gravitační odchylky velmi malé, nebo žádné.

MIT News