Těžká váha: Proti pandemii covid-19 nastupuje nejvýkonnější superpočítač

Nejvýkonnější superpočítač světa - americký Summit hledá molekuly, které by mohly „oslepit“ proteiny viru

20.03.2020 - Stanislav Mihulka

Pandemie covid-19 vystrašila celý svět. Musíme proti ní nasadit všechno, co máme. Teď proti koronaviru nastupuje i nejvýkonnější superpočítač světa, americký Summit. Ten sídlí v laboratořích Oak Ridge National Laboratory ve státě Tennessee a má výkon 200 petaFLOPS.

Kdyby stejného výkonu chtěli dosáhnout lidé, muselo by 6,8 miliard lidí udělat během jedné sekundy 6,8 miliard výpočtů. Superpočítač Summit zvládne stejnou porci za jednu sekundu.

Summit dostali k dispozici biofyzici, kteří superpočítačem „prohánějí“ struktury tisícovek známých léků a dalších molekul. Snaží se najít látky, které by bylo možné potenciálně využít k boji proti koronaviru tím, že viru budou bránit v pronikání do lidských buněk. A jejich úsilí už přineslo ovoce. Po několika dnech intentizních výpočtů Summitu vědci hlásí, že mají minimálně 77 vytipovaných látek, které by mohly pomoct.

TIP: Superpočítač NASA Pleiades simuluje vznik hvězd a hvězdokup ve 3D

Povrch koronavirů je pokrytý množstvím molekul proteinu spike. Ty slouží jako nástrahy, díky nimž se virus může navázat na povrch lidské buňky, a pak proniknout dovnitř, aby ji zničil. Summit zatím analyzoval struktury více než 8 tisíc látek, včetně léků, chemikálií i látek izolovaných z řady druhů rostlin. Superpočítač zjišťuje, které z těchto látek by mohly „oslepit“ protein spike koronaviru a tím mu zkomplikovat jeho zkázonosné dílo.