Těžkotonážní záhada: Proč sloni téměř nikdy netrpí rakovinou?

09.10.2015 - Stanislav Mihulka

Odpověď ukrývají jejich geny

Sloni a další velká zvířata žijí dlouhou dobu a jejich buňky se intenzivně dělí. Pokud by ale někdo čekal, že budou náchylní k rakovinnému bujení, tak je úplně vedle. Což je záhada.

S možným vysvětlením přicházejí vědci Univerzity v Utahu. Nejprve ověřili, že ze slonů v zajetí zahyne kvůli rakovině asi jenom 5 procent, kdyžto u lidí je to až 25 procent. Pak prostudovali genom slonů afrických a zjistili, že sloni mají od každého z rodičů minimálně 20 kopií genu p53. Lidé mají od každého rodiče jen jednu.

Gen p53 hlídá buňky před poškozením a hraje klíčovou roli v jejich ochraně proti rakovinnému bujení. Funguje jako pojistka. Když buňka propadne zlu, tak p53 zařídí její likvidaci. Vzhledem k velkému počtu kopií pracuje tento záchranný mechanismus ve sloních buňkách mnohem účinněji, než v lidských. Naučíme se využít sloní trik pro vlastní potřebu?

Ikiwaner / Wikimedia Commons