Tisíc let starý anglosaský recept fungoval proti superbakteriím

10.04.2015 - Stanislav Mihulka

Odbornice na středověkou literaturu a mikrobiologové úspěšně vyzkoušeli dávný recept proti ječnému zrnu na obávaných bakteriích, které odolávají většině dnešních antibiotik

Jak asi fungovaly středověké lektvary? Expertka na anglosaskou literaturu Univerzity v Nottinghamu spojila své síly s mikrobiology univerzitního Centra pro biomolekulární vědy a společně vyzkoušeli účinky středověkého receptu proti ječnému zrnu, čili nepříjemnému očnímu zánětu.

Recept pochází z anglosaské knihy zvané Bald's Leechbook, sepsané zřejmě v 9. století, která je považována za jednu z nejstarších dochovaných učebnic medicíny. Lektvar je založený na česneku, pórku, vínu a volské žluči a největším problémem pro vědce bylo sehnat ingredience, které by se blížily původnímu obsahu.

Nakonec se jim to povedlo a mohli středověký lék otestovat na kouscích kůže myší nakažených superbakteriemi MRSA, čili methicilin-rezistentními zlatými stafylokoky, které jsou v dnešní době postrachem nemocnic. Lektvar fungoval velmi dobře a zlikvidoval 90 procent superbakterií, zhruba stejně jako antibiotikum vankomycin, které se obvykle používá proti těmto zlovolným bacilům. Když teď žijeme v době ohromného rozmachu odolných kmenů bakterií a antibiotika postupně přestávají zabírat, tak se nám podobné recepty nejspíš ještě budou moc hodit.

University of Nottingham, NewScientist