Tohle není experiment s halucinogeny: Tohle je polární záře nad Islandem

16.09.2015 - Martin Reichman

Obrazce, které by se neztratily ani ve skriptech profesora Alberta Hofmanna, nebo v malbách Timothy Learyho. Tohle ale není výsledek nadměrného užití halucinogenů – takhle zachytil polární záři nad jižní části Islandu fotograf Davide Necchi. Kulisy pro tuto fantaskní scénu dotváří řeka Ölfusá, světla městečka Selfoss a nízký Měsíc v úplňku.

TIP: Nebezpečná krása polárních září: Jak vzniká hra úchvatná světel?

Polární záře vznikají, když mrak částic slunečního větru tvořený protony, elektrony a alfa částicemi letí vesmírem a na své cestě setká s magnetickým polem Země. Tento magnetický ochranný štít sice většinu částic odrazí dál do vesmíru, část ale zachytí a stáčí je po spirálách směrem k magnetickým pólům Země. Tam sluneční vítr interaguje s atmosférou a vzniká polární záře. Vznik a původ polárních září poprvé vědecky vysvětlil (teoreticky i experimentálně) zhruba před sto lety norský vědec Kristian Olaf Birkeland.

• Zdroj fotografií: Davide Necchi