Trapéz: Obří hvězdy a nejbližší černá díra v srdci Mlhoviny v Orionu

04.01.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

V centru tohoto kosmického výjevu, který se nachází v srdci Mlhoviny v Orionu, se nacházejí žhavé a hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Dominantou je čtveřice, která je natěsnána v oblasti o poloměru asi 1,5 světelného roku. Ultrafialové ionizující záření z hvězd Trapézu, většinou z nejjasnější hvězdy Theta-1 Orionis C, vyvolává viditelné záření v celé této oblasti.

Hvězdokupa v Mlhovině Orion je stará asi tři milióny let a ve svých raných letech byla ještě kompaktnější. Studie ukazují, že srážkami hvězd v raném věku mohla vzniknou černá díra s hmotností více než 100 sluncí. Přítomnost černé díry v této hvězdokupě by mohla vysvětlit vysoké pozorované rychlosti hvězd Trapézu. To by ji činilo nejbližší nám známou černou dírou.

• Zdroj fotografií: László Francsics