Trik proti obezitě: S nadbytečný kily zatočí zátěžová vesta

Vědci z univerzity v Göteborgu přišli s metodu snižování lidské hmotnosti a odbourávání tuku pomocí zátěžových vest

01.05.2020 - Stanislav Mihulka

Švédští odborníci před dvěma lety zjistili, že u lidí funguje metabolický systém, nazvaný „gravitostat“, který dohlíží na to, aby se tělesná váha udržela v určitém rozmezí. Je to pozůstatek z minulosti, kdy pro naše dávné předky bylo riskantní měnit tělesnou hmotnost velkými skoky.

Tento systém nepracuje jen u lidí, ale i u ostatních živočichů. Experimenty na pokusných myších ukázaly, že gravitostat působí na jejich chuť k jídlu. Když taková myš přibere, méně často vyhledává něco k snědku a naopak. Tím gravitostat udržuje hmotnost myši v požadovaném „bezpečném“ rozmezí.

TIP: Boj s obezitou: Naší tajnou zbraní by se mohla stát káva

Švédy nedávno napadlo, že bychom tento metabolický systém u obézních lidí mohli přelstít, a o to velmi jednoduchým způsobem  pomocí zátěžové vesty, která při běžném nošení zvýší hmotnost člověka a vychýlí pomyslný ukazatel váhy metabolického systému z rovnováhy.

Švédští vědci uspořádali experiment se 69 mírně obézními dobrovolníky, z nichž zhruba polovina nosila jednokilogramovou vestu a druhá polovina jedenáctikilogramovou. Dobrovolníci vesty nosili při každodenní činnosti. Po uplynutí tří týdnů zhubli lidé s lehčí zátěžovou vestou v průměru o 0,3 kilogramu, zatímco lidé s těžší vestou o 1,6 kilogramu. Zároveň se ukázalo, že zhubnutí spočívalo v úbytku tuku a nikoliv svalů, což je velmi žádoucí. Úbytek tuku podle vědců překonal hodnoty, které by odpovídaly různým cvičením.