Triumfální návrat brontosaura

28.06.2015 - Vladimír Socha

Běžný čtenář nejspíš nadšení odborníků sdílet nebude, ostatně mnoho lidí ani netuší, že se pojem „brontosaurus“ v minulosti z vědeckých slovníků zcela vytratil. Každopádně teprve letos se díky podrobné studii vrací jméno legendárního sauropoda zpět

Obřího dinosaura ze skupiny tzv. sauropodů poprvé vědecky popsal americký paleontolog Othniel Ch. Marsh už roku 1879. Vycházel přitom ze zásilky zkamenělin, jež obdržel z Colorada a které se mu zdály odlišné od dříve popsaného podobného sauropoda rodu Apatosaurus.

Po dalších 24 let si rodový název Brontosaurus žil svým populárním životem a stihl se velmi silně zapsat i do povědomí laické veřejnosti – bez ohledu na to, že byl nakonec vymazán z vědeckých análů. Roku 1903 totiž jiný americký paleontolog, Elmer S. Riggs, odsoudil ve své práci zmíněný pojem na další století do role zapovězeného rodového jména.

Vymazán ze slovníku

Riggs platil za největšího znalce sauropodních dinosaurů a přišel s tvrzením, že anatomické rozdíly mezi apatosaurem a brontosaurem nejsou tak velké, aby badatele opravňovaly k zavedení dvou různých rodových jmen. A protože v pojmenovávání organismů dostává vždy přednost první stanovené vědecké jméno, název Brontosaurus měl smůlu – označení rodu Apatosaurus totiž spatřilo světlo světa o celé dva roky dříve.

Brontosaurus se tedy stal Apatosaurem a „hřmotný ještěr“ byl náhle ve vědeckém světě tabu. Nikoliv však v populární kultuře, kde jeho jméno přetrvalo například jako neformální výraz pro sauropodní dinosaury.

Ikona je zpět

Skutečný návrat brontosauří ikony však přišel až letos, 136 let po prvním vědeckém popisu tohoto tvora. Světlo světa totiž spatřila velmi podrobná studie o vývojových vazbách sauropodních dinosaurů diplodokidů, kam patří i brontosaurus a všichni jeho blízcí příbuzní. Téměř třísetstránkový elaborát vědců z Universidade de Lisboa a z University of Oxford zahrnuje detailní popis a podrobný rozbor 477 anatomických znaků ještěra.

Data odborníkům poskytl sofistikovaný počítačový systém, jenž ještě donedávna neexistoval. Podle autorů zmíněné studie je rodové jméno Brontosaurus platné, a spadají pod něj dokonce hned tři druhy – původní Brontosaurus excelsus, dále B. yahnahpin a B. parvus. Otázkou zůstává, jaký vliv budou mít na „návrat brontosaura“ další objevy. Prozatím je však jurská dinosauří legenda zpět.