Trojnásobná konjunkce Jupiterových měsíců: Europa, Kalisto a Io

09.02.2015 - Martin Reichman

Snímek z Hubbleova vesmírného teleskopu zobrazuje Jupiter a trojici jeho Galilejských měsíců. Přes pásy horních mračen Jupiteru přecházejí ve vzácné trojité konjunkci měsíce Europa, Kalisto a Io. Jednotlivé měsíce lze poměrně snadno identifikovat podle jejich barev - ledová Europa je téměř bílá, Callisto má tmavě hnědý povrch a žlutý je vulkanický povrch měsíce Io.

Zajímavostí je, že na tomto ostrém snímku Hubbleova dalekohledu lze také nalézt dva malé vnitřní měsíce Amalthea a Thebe i s jejich stíny. Galileovské měsíce mají průměry zhruba od 3 tisíc do 5 tisíc kilometrů, takže co do velikosti jsou srovnatelné s naším Měsícem. Ovšem Amalthea a Thebe měří pouze asi 260 respektive 100 kilometrů.

• Zdroj fotografií: NASA, Hubble