Tyrannosaurus rex mohl být podstatně větší, než si vědci doposud mysleli

Zástupci druhu Tyrannosaurus rex mohli být až o 70 procent větší, než si vědci doposud mysleli. Ukazují to modely paleontologů z Kanadského přírodovědného muzea v Ottawě

22.11.2022 - Zuzana Rychlá a ČTK

Dosud nejtěžším objeveným zástupcem druhu Tyrannosaurus rex byl jedinec přezdívaný Scotty, který za svého života vážil okolo 8 800 kilogramů. Model kanadských vědců ale ukázal, že největší zástupce tohoto druhu mohl mít hmotnost zhruba o 70 procent vyšší, pro Livescience to alespoň tvrdí palaeobiolog Jordan Mallon.

Mallon společně s kolegou Davidem Honem nejprve prozkoumali fosilní záznamy, podle kterých na Zemi kdysi žilo okolo 2,5 miliardy těchto masožravých dinosaurů. Nalezeno bylo ale dosud jen 32 fosilií dospělých jedinců, které nepředstavují dostatečně široký vzorek.

Větší než jsme si mysleli

Autoři na základě počtů těchto dinosaurů a jejich průměrného věku dožití vytvořili dva modely, podle kterých určili maximální velikost. V jednom z modelů vzali v potaz i možné rozdíly mezi samci a samicemi. Pokud by se tyto rozdíly projevovaly u tyrannosaurů, vědci odhadují, že by vážili až 24 tun. „Tento model jsme nakonec zavrhli, protože kdyby odpovídal realitě, tak už bychom našli i mnohem větší jedince,“ uvedl Mallon. Druhý a z pohledu vědců realističtější model naznačuje, že obávaný prehistorický predátor mohl dosahovat hmotnosti až 15 tun. To je téměř dvojnásobek odhadované hmotnosti T-rexe Scottyho.

TIP: Existoval jen jeden Tyrannosaurus? Slavný predátor měl možná bratříčky

Odborníci i přes výsledky modelu upozorňují, že dokud se nenajde Tyrannosaurus rex, který by byl velikostně porovnatelný s jejich výpočty, jsou závěry o velikosti těchto dinosaurů čistě spekulativní. „Jde čistě o myšlenkový experiment, byť podložený čísly,“ vysvětluje palaeobiolog Mallon.