Unikátní HondaJet: Nový proudový motor s průměrem 46 centimetrů

01.11.2013 - Michaela Průchová

HondaJet není první létající auto, jak by se mohlo podle názvu výrobce zdát. Honda výrobou tohoto letounu typu business jet vstupuje na trh s malými firemními a privátními proudovými letadly. Po deseti letech vývoje pod taktovkou Honda Aircraft, divize společnosti Honda Motor Co., je již dnes ve výrobní lince prvních šest strojů


Reklama

Nový letoun v sobě spojuje rychlost a pohodlí s výkonem a pokročilými technologiemi. Dokonalým příkladem je právě pohon letadla. Většina proudových letadel má motory upevněny k trupu nebo zavěšeny na spodní straně křídel. Letoun HondaJet je však párem nových proudových motorů osazen na horní straně křídel. Za jejich vývojem stojí společné úsilí společností GE Aviation a Honda. „HondaJet je konstrukčně a vzhledově naprosto unikátní,“ říká Terry Sharp, generální ředitel společného podniku GE Honda Aero Engines. „Nic podobného tady ještě nikdy nebylo.“ Michimasa Fujino, hlavní konstruktér letounu HondaJet, uvedl pro časopis Flight International, že běžně „se musí zmenšit celé letadlo, pokud chcete snížit náklady, a přitom vždy utrpí komfort. Chtěl jsem vytvořit menší letoun, aniž by tomu padl za oběť vnitřní prostor.“ Honda pro svůj letoun potřebovala motor, který by byl malý, lehký a úsporný a přitom měl dostatečně vysoký výkon. Nový motor HF120 je v podstatě malý zázrak, jenž má i s kompresorem o průměru necelých 46 cm tah 2 095 liber. Pro srovnání dosud největší proudový motor z dílny GE s označením GE9X má kompresor o průměru přes 335 centimetrů a plánovaný tah 100 000 liber (444,8 kN).

Proudová novinka

Honda ve společném projektu poskytla svůj původní motor vlastní konstrukce, GE dodala své know-how z oblasti proudových motorů, jakož i odborné znalosti a zkušenosti s jejich certifikací. Vývoj motoru HF120 představuje návrat společnosti GE k malým proudovým letadlům – odvětví, u jehož samotného zrodu kdysi stála. V 60. letech 20. století technici z GE přepracovali vojenský proudový motor J85 na pohon pro malá proudová letadla Learjet vytvořená legendárním leteckým konstruktérem Billem Learem.

Honda s vývojem proudových motorů začala v roce 1986. Společnost vyvinula dva motory, než navázala spolupráci s GE. „Honda měla funkční motor a v GE zase věděli, jak motory uvést do ostrého provozu. Společným úsilím se nám pak podařilo motor přepracovat a úspěšně s ním absolvovat certifikační testy FAA, při nichž byl motor vystaven podmínkám daleko náročnějším, než s jakými se může motor setkat v reálném provozu,“ dodává Terry Sharp.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Honda

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Obrazec dlouhý 37 metrů s jasně viditelnými liniemi o tloušťce mezi 30 a 40 centimetry představuje kočku s natočenou hlavou. Vědci jeho vznik datují do let 200 až 100 před naším letopočtem.

Zajímavosti

Ledovec Silvretta ve švýcarských Alpách. Odborníci odhadují, že do konce století zmizí 95 procent ze současných čtyř tisíc alpských ledovců.

Věda

Čingischán byl vůči nepřátelům nemilosrdný. Ti, kteří se vzdali, však mohli očekávat shovívavost.

Zajímavosti

Solar Orbiter má panely s rozpětím 18 metrů a váží 1,8 tuny. Na palubě nese deset měřicích přístrojů a okolo Slunce bude obíhat do roku 2027.

Vesmír

Slovenský prezident Jozef Tiso s Adolfem Hitlerem.

Historie

Vyvolávací cena státovky je jeden milion korun. „Odhaduji, že se její cena může vyšplhat až na čtyřnásobek,“ uvádí Aleš Kohout spolumajitel aukční společnosti. Naposledy se ve veřejné nabídce tato bankovka objevila v květnu 1994 a vydražila se za 280 000 Kč. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907