Ununseptium, nový prvek s protonovým číslem 117: Jak se bude jmenovat?

06.05.2014 - Jan Miklín

Ruská laboratoř oznámila úspěšné vytvoření prvku s protonovým číslem 117 poprvé před čtyřmi lety, před oficiálním zápisem do periodické tabulky prvků však bylo vyžadováno nezávislé ověření. A k tomu došlo právě teď

Když v roce 1869 formuloval Dmitrij Ivanovič Mendělejev periodický zákon a vytvořil svou tabulku prvků, obsahovala jich přesně 63. V současné době obsahuje tabulka prvků takřka dvojnásobek, ty s protonovým číslem nad 99 byly vytvořeny uměle. Od prvního takového prvku – technica (Tc) vyrobeného roku 1937 – probíhá stále náročnější hon za novými prvky.

Závod s časem

Zatím poslední příspěvek má protonové číslo 117 a v roce 2010 jej vyrobili v laboratoři v ruském městě Dubna. Komise pro nové prvky však zatím látku s dočasným názvem ununseptium neuznala a čekala na potvrzení jinými laboratořemi. Od té doby byl přímo v Rusku experiment úspěšně zopakován, prvek byl vyroben i jiným způsobem a naposledy úspěch oznámilo v právě publikovaném článku německé GSI Helmholtz Centre for Heavy Ion Research.

V Dubně „uvařili“ už několik vysoce nestabilních a těžkých prvků, ale ten s číslem 117 představoval výzvu. „Jako základ jsme potřebovali cíl s 97 protony a množstvím neutronů – izotop jen těžko vyrobitelného beryllia 249Bk,“ popisují vědci. Ten hodlali ostřelovat atomy kalcia (48Ca). Výroba 22,2 mg beryllia a jeho čištění trvalo v americkém Oak Ridge National Laboratory téměř rok. Pak začali odpočítávání: poločas rozpadu tohoto izotopu je 320 dnů, takže další kroky bylo potřeba udělat rychle. Během pěti měsíců ostře sledovaných reakcí se ruskému týmu podařilo identifikovat pouhých šest atomů ununseptia; Němci stejným postupem získali atomy dva. Oficiální pojmenování je zatím v nedohlednu, každopádně je v pravomoci objevitelského týmu.