Úžasný „ježek“ z Madagaskaru: Ostře ozbrojený bodlín páskovaný

19.12.2020 - Marek Telička

Bodlín páskovaný je endemickým druhem Madagaskaru a vzdáleně snad připomíná rejska kříženého s ježkem. Na svoje bodliny dokáže dokonce „hrát“

<p>Potravu <strong>bodlína páskovaného</strong> tvoří téměř výhradně červi, ačkoli vezme zavděk i jinými bezobratlými.</p>

Potravu bodlína páskovaného tvoří téměř výhradně červi, ačkoli vezme zavděk i jinými bezobratlými.


Reklama

Bodlín páskovaný (Hemicentetes semispinosus) je dlouhý jen asi 14 centimetrů a váží od 125 do 280 gramů. U tohoto savce z čeledi bodlínovitých (Tenrecidae) na první pohled zaujme výrazné zabarvení. Celé tělo je pokryto černými a žlutými bodlinami, přičemž žlutá je na těle rozmístěna ve čtyřech víceméně souběžných pruzích. Tento vzor je zřejmě typem kamufláže. 

TIP: Bodliny na sněhu: Jak si poradí ježci v chladném období

Ostny tvoří obranný mechanismus, který bodlín aktivuje při útoku predátora. V okamžiku, kdy se cítí ohrožen (typicky fosou nebo galidií páskovanou), vztyčí napadený všechny svoje bodce kolem krku a na zádech a namíří je vpřed. Poté vyběhne proti útočníkovi a snaží se jej zranit na čenichu nebo tlapách. Obdobně však zatočí i samička s příliš dotěrným samečkem v období námluv. Jestliže nemá náladu na nějaké reprodukční hrátky, klidně bodlinami zamíří i na nejcitlivější místa svého rádoby-partnera. Bodlín navíc dokáže třít bodlinami o sebe a vydává vysokofrekvenční zvuk, který je pravděpodobně komunikačním prostředkem v rámci druhu.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907