Slunečnice proti radiaci: Jak vyčistit okolí Fukušimy

07.08.2013 - Richard Guryča

Jadernými látkami zamořenou půdu v okolí jaderné elektrárny Fukušima by měla pomoci vyčistit slunečnicová pole. Vědci chtějí využít schopnosti slunečnic absorbovat vysoce radioaktivní látky

Mezi látky, které jsou slunečnice schopné vstřebávat, patří i vysoce radioaktivní cesium 134 a 137. Japonští vědci proto považují vysázení slunečnicových polí blízkosti elektrárny, poškozené zemětřesením a následnou vlnou tsunami.

Slunečnicová pole nebudou jen kolem elektrárny, kde je zamoření nejvyšší, ale i u škol v okruhu do třiceti kilometrů od zdroje radiace. Vědci věří, že se lány žlutých květů rovněž stanou symbolem naděje zničené země na obnovu.

Tým vědců již shromáždil na 300 kilogramů slunečnicových semínek a musí vyřešit problém, kterým je následné zlikvidování kontaminovaných květů. Za nejefektivnější řešení nyní vědci považují možnost nakládat s květy jako s použitými bateriemi při zpracování tříděného odpadu. Tímto způsobem by se objem květů redukoval na jedno procento jejich původního rozměru a s výslednou hmotou by bylo nutné zacházet jako s jaderným odpadem.

Slunečnice však nejsou jedinými rostlinami, schopnými absorbovat radioaktivní látky. Touto schopností se vyznačují například houby a právě oblíbené japonské houby šitake se tak po katastrofě staly jednou z nejvíce kontaminovaných potravin.