V atmosféře Venuše by mohl existovat život, naznačuje to studie vědců z MIT

Chemici jsou přesvědčeni, že by případný život na Venuši mohl využívat chemických reakcí, které neutralizují agresivní kyselinu sírovou. Na jedované a rozpálené planetě by tak přeci jen mohl existovat život

23.12.2021 - Stanislav Mihulka

Jen těžko si lze představit nehostinnější svět, než je Venuše. Dusivá atmosféra plná oxidu uhličitého přikrývá její rozpálený povrch jako smrtící peřina. O nic lepší podmínky nepanují ani nad povrchem planety – mračna Venuše tvoří kyselina sírová, která je dostatečně silná na to, aby vypálila díru do lidské kůže. Nejnovější studie si přesto pohrává s myšlenkou, podle které, pokud existuje na Venuši život, mohl by se nejpravděpodobněji vyskytovat právě v oblacích Venuše.

Mezinárodní tým vedený odborníky amerického institutu MIT přišel s prozatím teoretickou možností, jak by případné organismy v atmosféře Venuše mohly neutralizovat kyseliny a vytvářet tím „kapsy“ obyvatelného prostředí. V nich by pak mohl prosperovat venušanský život.

Anomálie na Venuši

Vědci již dlouho pozorují v atmosféře Venuše zvláštní anomálie, pro které schází jednoduchá vysvětlení. Jde například o malá množství kyslíku a částic, které nemají kulovitý tvar, a nejde tedy o kapky kyseliny sírové. Nejvíce zvláštní je přítomnost amoniaku, který by podle našich pozemských zkušeností neměl být na Venuši vytvářen žádným známým chemickým procesem.

TIP: Atmosféru Venuše by mohly prozkoumat kosmické lodě připomínající rejnoky

Wiliam Bains s kolegy modelovali pozoruhodný systém chemických procesů, které by mohly vytvořit obyvatelné kapsy v atmosféře Venuše. Jako klíčová se ukázala přítomnost právě amoniaku. Ten by podle vědců mohl spouštět kaskády chemických reakcí, které neutralizují okolní kapky kyseliny sírové. Rovněž by to mohlo vysvětlit minimálně část anomálií, které pozorujeme v atmosféře Venuše.

Podle Sary Seagerové, renomované astronomky specializující se na exoplanety, nemůže v jedovatých a žíravých kapkách atmosféry Venuše přežít žádný život jaký známe. Je ale dost dobře možné, že si venušanský život pro svou existenci vytvořil vlastní příhodné podmínky.