V Austrálii testují genetické modifikace proti invazním mouchám vrtulím

27.11.2015 - Stanislav Mihulka

Genetická sterilizace samečků vrtulí by mohla ochránit úrodu ovoce a zeleniny

Vrtule velkohlavé (Ceratitis capitata) jsou extrémně invazní mouchy ze subsaharské Afriky. Úspěšně se šíří na amerických kontinentech a v Austrálii. Jsou známy hlavně jako postrach ovoce, napadají ale přes 260 druhů ovoce, zeleniny i ořechů.

Boj s nimi je obtížný, zvláště když zemědělci upouštějí od používání mnoha insekticidů kvůli ochraně životního prostředí. Vědci se proto snaží najít jiné způsoby, jak s nimi zatočit.

Před časem zkoušeli rozšiřovat samečky vrtulí sterilizované radioaktivním zářením, to ale sterilizované samečky oslabuje a jejich vliv na populace vrtulí není tak výrazný. Naštěstí jsou tu ještě genetické modifikace.

Britská biotechnologická společnost Oxitec sterilizuje samečky vkládáním genů, které zajistí, že nebudou mít žádné potomstvo. Předběžné výsledky s geneticky modifikovanými samečky jsou zatím slibné.

• Zdroj fotografií: Oxitec