V Číně objevili geny rezistence proti antibiotikům poslední záchrany

20.11.2015 - Stanislav Mihulka

Pohroma na obzoru? V Číně už se vyskytují bakterie odolné vůči posledním účinným antibiotikům

Je to jako závod s časem o život. Objevujeme nová antibiotika a bakterie si proti nim vynalézají rezistenci. Otázkou je, jak dlouho se nám podaří moc neprohrávat.

Právě sice probíhá Světový týden antibiotik, ale z Číny právě hlásí objev genů, které bakteriím poskytují rezistenci vůči polymyxinům. To by samo o sobě nebylo až tak hrozné, potíž je v tom, že polymyxiny jsou v posledních letech považovány za antibiotika poslední záchrany.

Lékaři je u některých závažných bakteriálních infekcí nasazují, když všechna ostatní antibiotika selžou. Dosud to fungovalo, jak se ale zdá, i dny polymyxinů jsou zvolna sečteny.

Čínští farmáři nešetří antibiotiky a používají i polymyxiny. Výsledek se dostavil a geny pro rezistenci vůči polymyxinům jsou prý už běžné v celé jižní Číně, objevují se v řadě vzorků masa a už na ně narazili i lékaři u pacientů v čínských nemocnicích.

NewScientist, Lancet Infection Diseases