V hledání exoplanet mají pomoci obří hvězdná stínítka

07.09.2015 - Martin Reichman

Účinnějšímu hledání obyvatelných exoplanet brání záře jejich mateřských hvězd. Vědci proto pracují na konceptu vesmírného hvězdného stínítka

Hledání exoplanet není snadný úkol. V okuláru vesmírných dalekohledů jsou často téměř neviditelné – jejich mateřské hvězdy totiž září až 10miliardkrát silněji, než hledané objekty. Vědci proto pracují na vývoji obřích hvězdných stínítek (angl. starshades), která by nežádoucí světlo odstínila a umožnila tak studium vzdálených exoplanet.

Hvězdná stínítka mohou mít různé velikosti, tou nejčastěji uvažovanou je průměr okolo 30 metrů, mohou být ale i několikanásobně větší. Do vesmíru by putovaly ve složeném stavu a teprve ve volném prostoru by se rozvinuly, podobně jako například nedávno testované solární plachetnice. Důležitý je také jejich tvar, nepůjde o prostý kruh, neboť ten by příliš ohýbal světlo a vytvářel tvrdý stín, ale o jakési vesmírné květiny s množstvím „okvětních lístků“ po svém obvodu.

Stínítka by mohla být k dispozici již pro teleskop Jamese Webba, jehož spuštění je naplánováno na rok 2018. Před jejich nasazením je ale nezbytné, otestovat jejich funkčnost na Zemi, což jak se ukázalo, není úplně triviální.

Ostrý test v poušti

Prvotní úvahy vědců směřovaly k umístění stínítka na vzducholoď. Tento plán ovšem zkrachoval. Vzducholoď nebyla schopná udržet stínítko v požadované poloze, přičemž k účinnému odstínění je třeba pracovat s přesností na milimetry.

Vědci proto vyzkoušeli stacionární stínítko a ke svému testu si vybrali pro astronomii velmi neortodoxní místo - poušť. Zdejší světlené podmínky byly nejblíže skutečnému nasazení. Na vzdálenost přes 2 kilometry se přes extrémní sluneční záři pokoušeli zaostřit na hvězdy na obloze. Výsledky byly i přes poněkud extrémní podmínky povzbudivé. Podle Anthony Harnesse z Coloradské univerzity je použití stínítek tou správnou cestou pro hledání vzdálených, potenciálně obyvatelných světů, mimo naši Sluneční soustavu.

Jak fungují hvězdná stínítka