V krátkosti: Jezero Taal s ostrovem, které má jezero s dalším ostrovem

20.06.2013 - redakce 100+1

To nejlepší z Facebooku a Twitteru 100+1 za poslední týden

Na filipínském ostrově Luzon je jezero Taal, ve kterém je ostrov s jezerem, v němž je další ostrov – vše vytvořily postupné sopečné erupce.

Červen je plný kulatých emancipačně kosmických výročí. Před 50. lety se do vesmíru dostala první žena - Valentina Těreškovová, 16. června 1963 na palubě Vostoku 6. Před 30 lety se tam podívala i první Američanka - Sally Rideová na palubě raketoplánu Challenger (mise STS-7 startovala 18. června 1983).

Hitler i Stalin byli nominováni na Nobelovu cenu míru. Stalin v letech 1945 a 1948, Hitler v roce 1939 (ale nominace byla ihned stažena).

William Shakespeare napsal svá díla pomocí slovní zásoby čítající 17 677 slov. Přibližně 1 700 z nich sám vymyslel a poprvé použil.

Při dobrých skladovacích podmínkách (tma, chlad, uzavřená nádoba) vydrží med takřka neomezenou dobu.

Bruce Lee dokázal dělat kliky na dvou prstech jedné ruky.

Nejmenším evropským ptákem je králíček obecný – váží pouhých pět gramů. Trvale se vyskytuje také u nás, dokonce i v některých parcích.

Trpasličí planeta Pluto dokončí svůj první oběh Slunce od doby, kdy byla objevena, až v roce 2178 (jeden oběh jí trvá 246 pozemských let).

Asi 250 lidí už se nechalo zmrazit v kryonických komorách, v naději, že se je v budoucnosti podaří oživit.

Než lidstvo dosáhlo populace tří miliard, trvalo to 200 000 let. Další tři miliardy trvaly už jen 40 let.

Ve Vatikánu stojí bankomat s uživatelským rozhraním v latině.

Na světě už žije volně jen asi 3 000–4 000 tygrů. Odhaduje se přitom, že jen ve Spojených státech jich v zajetí žije asi 5 000.

13. června zemřel Jimoeon Kimura, nejstarší muž v historii lidstva s potvrzeným věkem. Bylo mu 116 let a 54 dní.

Tým vědců z londýnské King’s College vyvinul přesnější test na Downův syndrom, jímž ho bude možné indikovat již v 1. trimestru těhotenství.

Meteorický roj drakonidů v r. 2011 byl jedním z nejintenzivnějších za poslední dobu. Zemskou atmosféru tehdy kropilo 400 meteorů za hodinu.