V krátkosti: Více než 100 km autem ujela poprvé žena, Bertha Benzová

14.08.2013 - redakce 100+1

Ty nejlepší zajímavosti a aktuality z Twitteru a Facebooku 100+1

<p>Vincenzo Peruggia spáchal největší uměleckou loupež 20. století: Odcizil portrét Mony Lisy.</p>

První auto, které ujelo vzdálenost větší než 100 km, řídila Bertha Benzová, manželka Karla Benze. Stalo se tak 5. 8. 1888 ve voze Patent Motorwagen. Tuto cestu podnikla bez vědomí svého muže, chtěla tím pomoci v propagaci jeho vynálezu. Se svými syny v Benzově tříkolce ujela 106 kilometrů dlouhou cestu z Mannheimu do rodného Pforzheimu během jediného dne.

Nanoinženýr Liang-fang Čang z Kalifornské univerzity v San Diegu vynalezl biomimetické nanohouby, které dokážou vysát z krve toxiny.

6. srpna oslavil rover Curiosity jeden pozemský rok od přistání na Marsu. Zatím po povrchu urazil přibližně 1 km.

V Japonsku proběhne zkušební léčba makulární degenerace podmíněné věkem (zhoršení zraku) pomocí kmenových buněk pacienta.

V Kongu byl objeven nový druh rejskovce, Scutisorex thori, který má neobyčejně silnou páteř. Malý hlodavec unese na zádech i člověka.

Vědecký tým Steva Ramireze dokázal u myší vytvořit falešné vzpomínky pomocí osvěcování neuronů v jejich mozku.

Prof. E. Cocking našel způsob, jak přimět bakterie vážící dusík, aby kolonizovaly kteroukoliv plodinu. Mohly by tak nahradit umělá hnojiva.

Delfíni mají unikátní „jména“ složená ze zvuků, které pak mohou jiní delfíni napodobovat a oslovovat tak konkrétní jedince.

Prvním člověkem ve vesmíru, jenž nebyl z USA či SSSR, se stal Čech – Vladimír Remek v letu Sojuz 28 ke stanici Saljut 6 v roce 1978.

Virus Herpes simplex 1 (způsobující opary) má 8× vyšší vnitřní tlak než pneumatika. Využívá jej k vystřelování své DNA do buněk.

Téměř všechny studijní materiály z prestižní americké univerzity MIT jsou volně k dispozici na adrese ocw.mit.edu/index.htm.

Posádka Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) má od roku 2001 k dispozici i kytaru. Je kanadské výroby, od firmy Larrivée.

Každý z nás žil asi jeden den coby jediná buňka. To je doba mezi početím a prvním dělením zygoty.

Podle výzkumu publikovaného v časopise Neurology snižuje pravidelné čtení a psaní o 32 % míru ztráty paměti způsobené stárnutím.

Londýnský lékař Zoltan Takats sestrojil „chytrý“ skalpel se spektrometrem, který rozezná, jestli řeže nádor, nebo zdravou tkáň.

• Zdroj fotografií: Mercedes-Benz