Vakcína proti lymské borelióze: Naděje ve slinách klíšťat

04.07.2013 - Zuzana Teličková

Erol Fikrig z Yaleovy univerzity v Connecticutu objevil nový zdroj ochranných látek před lymskou boreliózou. Jsou jím sliny samotných klíšťat, která onemocnění přenášejí

<p>Na extrémně komplikovaných hodinkách Henry Graves pracovala společnost Patek Philippe dlouhých osm let.</p>

Sliny totiž obsahují zvláštní protein zvaný Salp 15, který se při laboratorním experimentu ukázal jako účinná ochrana před vypuknutím nemoci. Bakterie Borrelia burgdorferi jsou při svém putování tělem klíštěte tímto proteinem obaleny. Když Fikrig protein odebral a vpíchl jej do těla zdravých myší, které následně nakazil boreliózou, nemoc se nerozvinula ani u jedné z nich. Ochrana byla ještě účinnější, když byl slinný protein zkombinován s proteiny odebranými z povrchu bakterií. Tyto proteiny byly již v minulosti pro výrobu vakcíny využity, ale výzkum se dostal do slepé uličky a očkovací látka byla roku 2002 stažena z trhu. Vědci doufají, že Fikrigův objev povede k výrobě účinné prevence proti borelióze, na kterou lékaři již řadu let netrpělivě čekají. Sám Fikrig, který účinek slinných proteinů testuje i na vir Západní Nil, horečku dengue, malárii a další nemoci, věří, že nová metoda může být aplikována při výrobě očkovacích látek na mnohé další choroby přenášené hmyzem.