Vědci našli způsob jak pozorovat Jupiterovy sopky ze Země

24.11.2015 - Martin Reichman

Na povrchu Jupiterova měsíce Io se nachází několik set střídavě aktivních vulkánů. Nově je lze pozorovat přímo ze Země

Jupiterův měsíc Io je jedním z nejzajímavějších objektů v naší Sluneční soustavě. Přestože je jen o málo větší, než náš Měsíc, je geologicky nejaktivnějším místem Sluneční soustavy. Důkazy o jeho mimořádné geologické aktivitě přinesly sondy Voyager (1979), Galileo (1996) a nejnověji i New Horizons (2007).

Nově se na měsíc Io zaměřili astronomové z arizonské observatoře LBT (Large Binocular Telescope). Vědci spojili několik velkých teleskopů (s průměrem zrcadla 8,4 metru a 6 metrů) a podařilo se jim pořídit snímky Loki Patera - přes 200 kilometrů velké deprese s lávovým jezerem ve tvaru podkovy. Tato deprese obepíná největší a jednu z nejaktivnějších sopek na Io.

Nová pozorování umožňují mimo jiné poprvé přímo ze Země pozorovat změnu v jasnosti této mimořádně geologicky aktivní oblasti a odhalují změny, kterými Jupiterův měsíc prochází. Podle vědců je sopečná činnost Jupiterova měsíce Io v současné době na vrcholu (či spíše těsně za vrcholem) a je pravděpodobné, že ustane v horizontu méně než sto milionů let.

Snímek rotujícího povrchu Io (velký červený kruh je kolem sopky Pele):

lbto.org

• Zdroj fotografií: LBTO- NASA, Wikimedia